| عنوان | مطالعه پدیدارشناختی تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان (مطالعه موردی: والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز) |
| تعداد صفحات | 26 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای ارتباطی سال 25 شماره 4 پیاپی 96 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 134-109 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | پدیدارشناسی شبکههای اجتماعی تجارب مادران دانشآموزان دبیرستانی تبریز دانشآموزان دوم دبیرستان حساسیت اخلاقی |
| چکیده |
هدف این پژوهش بررسی تجربیات مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناختی است. از مصاحبههای نیمه ساختاریافته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز بودند که 20 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبهها از الگوی «استرابرت و کارپنتر» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد از دیدگاه والدین، تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی دانشآموزان دارای 2 درونمایه اصلی علل گرایش دانشآموزان به شبکههای اجتماعی و پیامدهای اخلاقی عضویت در این شبکهها است. دانشآموزان برای ارتباط با همسالان، سرگرمی و تفریح و تبادلات علمی به شبکههای اجتماعی روی میآورند که منجر به بلوغ زودرس، تضعیف روابط عاطفی با والدین، نگاه جنسی به والدین و اطرافیان، بیتوجهی و کمتوجهی نسبت به مسائل دینی، نگاه نسبیگرایانه به اخلاق، تردیدهای اخلاقی، الگوپذیری منفی و پرخاشگری میشود. مواجهه نشدن درست با شبکههای اجتماعی میتواند در تضعیف باورهای دینی و بهخصوص کاهش حساسیتهای اخلاقی دانشآموزان نقش اساسی ایفا کند. |
| کد مقاله | 32582 |
| تعداد بازدید | 286 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...