عنوان | اثربخشی آموزش گروهی درمان پذیرش و تعهد بر صمیمیت زناشویی معلمان زن |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه مديريت ارتقاي سلامت شماره 1 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 20-12 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان متأهل صمیمیت زناشویی آموزش گروهی معلمان زن درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) زنان متأهل شاغل معلمان متأهل ابهر (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: از جمله مشاغل حساسی که زنان بدان اشتغال دارند معلمی است و متغیری که می تواند تحت تاثیر اشتغال آن ها قرار گیرد، صمیمیت زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی درمان پذیرش و تعهد بر صمیمیت زناشویی معلمان زن انجام شد. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون – پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان زن متاهل و شاغل شهر ابهر در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان آن ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای با روش درمان پذیرش و تعهد آموزش دیدند. هر دو گروه بررسی نیازهای صمیمیت (Intimacy Needs Survey) را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. روایی پرسشنامه بوسیله مدرسین گروه مشاوره تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند. یافتهها: در مرحله پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در مولفه صمیمیت عاطفی (20/12 = F ،01/0 > P )، صمیمیت روانشناختی (80/11 = F ، 01/0 > P )، صمیمیت عقلانی(99/16 = F ، 01/0 > P )، صمیمیت جنسی (47/15 = F، 01/0 > P)، صمیمیت بدنی (43/24 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت معنوی (04/17 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت زیبایی شناختی (76/17 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت اجتماعی- تفریحی (39/16 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت زمانی (92/15 = F ، 01/0 > P) تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش درمان پذیرش و تعهد باعث افزایش مولفه های صمیمیت زناشویی معلمان زن شد (01/0 P < ) و این افزایش در طی زمان پایدار بود. نتیجه گیری: آموزش درمان پذیرش و تعهد می تواند صمیمیت زناشویی در معلمان زن متاهل را افزایش دهد. بنابراین، مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای افزایش صمیمت زناشویی استفاده کنند. |
کد مقاله | 32559 |
تعداد بازدید | 170 |
|