• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش گروهی درمان پذیرش و تعهد بر صمیمیت زناشویی معلمان زن
تعداد صفحات 9
نویسنده حسن الهی‌فر - محمد قمری - کیانوش زهراکار
مشخصات نشریه دوماهنامه مديريت ارتقاي سلامت شماره 1 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 20-12
زبان فارسی
کلید واژه زنان متأهل  صمیمیت زناشویی  آموزش گروهی  معلمان زن  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  زنان متأهل شاغل  معلمان متأهل  ابهر (شهرستان)  
چکیده مقدمه: از جمله مشاغل حساسی که زنان بدان اشتغال دارند معلمی است و متغیری که می تواند تحت تاثیر اشتغال آن ها قرار گیرد، صمیمیت زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی درمان پذیرش و تعهد بر صمیمیت زناشویی معلمان زن انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون – پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان زن متاهل و شاغل شهر ابهر در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان آن ها 30 تن با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای با روش درمان پذیرش و تعهد آموزش دیدند. هر دو گروه بررسی نیازهای صمیمیت (Intimacy Needs Survey) را بعنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. روایی پرسشنامه بوسیله مدرسین گروه مشاوره تایید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مرحله پس آزمون و پیگیری بین گروه های مداخله و گواه در مولفه صمیمیت عاطفی (20/12 = F ،01/0 > P )، صمیمیت روانشناختی (80/11 = F ، 01/0 > P )، صمیمیت عقلانی(99/16 = F ، 01/0 > P )، صمیمیت جنسی (47/15 = F، 01/0 > P)، صمیمیت بدنی (43/24 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت معنوی (04/17 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت زیبایی شناختی (76/17 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت اجتماعی- تفریحی (39/16 = F ، 01/0 > P)، صمیمیت زمانی (92/15 = F ، 01/0 > P) تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش درمان پذیرش و تعهد باعث افزایش مولفه های صمیمیت زناشویی معلمان زن شد (01/0 P < ) و این افزایش در طی زمان پایدار بود.
نتیجه گیری: آموزش درمان پذیرش و تعهد می تواند صمیمیت زناشویی در معلمان زن متاهل را افزایش دهد. بنابراین، مشاوران و درمانگران می توانند از روش مذکور برای افزایش صمیمت زناشویی استفاده کنند.

کد مقاله 32559
تعداد بازدید 170

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397