• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط بلوغ عاطفی مادر با اضطراب کودکان حین درمان‌های معمول دندانپزشکی
تعداد صفحات 7
نویسنده انسیه ملجائی - لیلا عرفان پرست - نیلوفر عظیما - جلیل باباپور خیرالدین - کاوه حسین‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه تحقيق در علوم دندانپزشكي - دانشگاه آزاد اسلامي - واحد دندانپزشكي شماره 1 پیاپی 59
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 66-60
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  بلوغ عاطفی  دندانپزشکی  بلوغ عاطفی مادران  تبریز  اضطراب کودکان  
چکیده سابقه و هدف: میزان اضطراب کودکان 3-6 ساله در هنگام دریافت مداخلات دندانپزشکی در میزان همکاری با پزشک و کیفیت خدمات ارائه شده موثر است و نوع رفتار و میزان اضطراب کودکان شاید در ارتباط با مسائل روحی و روانی مادرانشان باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بلوغ عاطفی مادر با اضطراب و رفتار کودکان 6-3 ساله حین درمانهای معمول دندان پزشکی بود.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود و 70 نفر از کودکان 3-6 ساله مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز مورد مطالعه قرار گرفتند در انتخاب کودکان سن و عدم تجربه مراجعه قبلی مورد توجه قرار گرفت. اضطراب کودکان با استفاده از مقیاس venham و ارزیابی رفتار کودک حین درمان دندانپزشکی با استفاده از شاخص فرانکل مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین قبل از شروع درمان دندانپزشکی، پرسشنامه های مربوط به بلوغ عاطفی و PTSD توسط مادر کودک تکمیل گردید. در نهایت رابطه بین بلوغ عاطفی مادر با رفتار و اضطراب کودک توسط آزمون ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: دو نتیجه مهم از این مطالعه بدست آمد. اول اینکه بلوغ عاطفی مادر با رفتار کودک در محیط دندانپزشکی ارتباط معناداری ندارد. همچنین در بررسی‌های انجام شده رابطه معناداری بین بلوغ عاطفی مادر و اضطراب کودک در محیط دندانپزشکی مشاهده نشد.
نتیجه گیری: بلوغ عاطفی مادران در مجموع در سطح طبیعی بوده و به نظر نمی‌رسد که میزان بلوغ عاطفی مادر ارتباط مستقیمی با رفتار کودک و اضطراب او در محیط دندانپزشکی داشته باشد.

کد مقاله 32533
تعداد بازدید 192

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397