• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فراتحلیل اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش مشکلات زناشویی
تعداد صفحات 13
نویسنده آزاده فروزانفر - معصومه صیادی
مشخصات نشریه دوماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 132
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 109-97
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات زناشویی  زوج درمانی  درمان متمرکز بر هیجان  زوج درمانی هیجان مدار  فراتحلیل  تعارض زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: مشکلات زناشویی و تعارضات میان زوجین لزوم مداخلات پیشگیرانه قبل از بحرانی شدن را، ضروری می­ سازد. در حوزه مشاوره و روان­شناسی خانواده، رویکردهای گوناگون زوج­ درمانی، با هدف کاهش تعارض­ها و آشفتگی­های ارتباطی میان زوجین به وجود آمده است. هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات اثربخشی زوج­ درمانی هیجان­ مدار بر کاهش مشکلات زناشویی است.
روش ­بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است، ازاین‌رو با استفاده از پایگاه­ های اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمع­ آوری تمام گزارش­های پژوهشی که در فاصله سال­های 1385 تا 1395 به ارزیابی زوج­ درمانی هیجان­ مدار پرداخته بودند، اقدام شد. از بین 33 پژوهش گردآوری شده، 10 پژوهش که از لحاظ روش‌شناختی مورد قبول بوده­ اند و دارای اطلاعات آماری مناسب جهت استفاده در فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چک لیست فراتحلیل استفاده شد. داده­ های حاصل از این 10 مطالعه با روش ترکیب اندازه اثر به روش اشمیت و هانتز مورد فراتحلیل قرار گرفتند و طبق جدول کوهن مورد تفسیر قرار گرفتند. تحلیل­ های آماری با استفاده از ویرایش دوم نرم­ افزار جامع فراتحلیل انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر با بهره­ گیری از روش ترکیب اندازه اثر به روش اشمیت و هانتز مشخص کرد که زوج­ درمانی هیجان­ مدار بر کاهش مشکلات زناشویی زوجین می­تواند تأثیرگذار باشد. یافته­ ها نشان دادند میانگین اندازه اثر کلی مطالعات انجام‌شده در زمینه اثربخشی زوج­ درمانی هیجان­ مدار بر مشکلات زناشویی برای مدل اثرات ثابت برابر 31/1 و برای اثرات تصادفی برابر 39/1 است که هر دو در سطح 0001/0 P < معنادار هستند. میزان اندازه اثر زوج­ درمانی هیجان­ مدار بر کاهش مشکلات زناشویی زوجین مطابق جدول تفسیر اندازه اثر کوهن در سطح بالا ارزیابی می‌شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این فراتحلیل مداخلات زوج­ درمانی هیجان­ مدار برای کاهش مشکلات زناشویی زوجین تأثیر بالایی داشته است. این امر اهمیت استفاده از این رویکرد را در برنامه‌ریزی درمانی و مداخلات بالینی در مورد مشکلات زناشویی نشان می­دهد.

کد مقاله 32462
تعداد بازدید 192

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397