| عنوان | تأثیر آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر کمکطلبی دانشجویان |
| تعداد صفحات | 15 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی سال 20 شماره 1 پیاپی 75 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 136-122 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | جنسیت بیرجند (شهرستان) دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خودتعیینگری آموزش خودتعیینگری کمکطلبی |
| چکیده |
این تحقیق با هدف تعیین تأثیر آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر کمکطلبی دانشجویان انجام شد. روش این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی به همراه پیشآزمون - پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه آماری شامل 80 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) که بهصورت داوطلبانه ثبتنام و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا بسته آموزشی تدوین و اعتبار آن مورد ارزیابی قرار گرفت و تأیید شد. سپس طی 12 جلسه برای دانشجویان گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کمکطلبی ریان و پنتریچ (1995) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره دوراهه و تک متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش خودتعیینگری بر کمکطلبی دانشجویان در مرحله پسآزمون و پیگیری تأثیر دارد (001/0 > p). تأثیر جنسیت در مرحله پسآزمون در مرحله پسآزمون و پیگیری بر پذیرش کمکطلبی (05/0 > p) معنادار است؛ و در مرحله پیگیری تعامل آموزش خودتعیینگری و جنسیت بر هیچیک از متغیرها تأثیر معناداری ندارد. |
| کد مقاله | 32461 |
| تعداد بازدید | 268 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...