عنوان
|
مقایسه میزان اضطراب کودکان مقطع ابتدایی بر مبنای کمال گرایی، سبک فرزندپروری و هوش هیجانی مادران |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
رودابه هوشمندی - نوشین فتحالهزاده - مهدی رستمی |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 7 شماره 12 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
اسفند - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
198-183 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری اضطراب هوش هیجانی تهران فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه کمال گرایی اختلال اضطرابی کودکان دبستانی دانشآموزان دوره ابتدایی شیوههای فرزندپروری مادر کمال گرایی مادران هوش هیجانی مادران اضطراب کودکان سبک فرزندپروری
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی میزان اضطراب کودکان مقطع ابتدایی بر مبنای کمال گرایی، سبک فرزندپروری و هوش هیجانی مادران بود. این پژوهش از نوع توصیفی، علی مقایسهای و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران و نمونه تحقیق شامل 100 نفر دانش آموز دختر و پسر ابتدایی مدارس منطقه 9 آموزش و پرورش تهران بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهشی شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس، پرسشنامه کمال گرایی هیل، پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند و پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های آماری تی مستقل و تحلیل واریانس سه راهه استفاده شد. یافته های پژوهشی نشان داد که میزان اضطراب کودکان دارای مادران با کمال گرایی بالا به طور معناداری بیشتر از اضطراب کودکان دارای مادران با کمال گرایی پایین بوده (0001/0 > P و بعلاوه مادران با هوش هیجانی بالا، فرزندانی با اضطراب پایینتر داشتند (0001/0 > p) و همچنین مادران با سبکهای مقتدرانه بالا (002/0 > p) و استبدادی پایین (0001/0 > p)، فرزندانی با اضطراب پایین تر داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که شیوهی تعاملات مادر و فرزند نقش تعیینکنندهای در هیجانات منفی و اضطراب و اختلالات اضطرابی کودکان دارد و نتیجه حاصل، یافتههای پژوهشی در تحقیقات مرتبط با علل و عوامل اضطراب کودکان را قوت میبخشد.
|