• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین اثربخشی آموزش گروه درمانی با رویکرد رفتاری، بر کاهش ناتوانی ترس از زایمان و اضطراب زنان باردار
تعداد صفحات 0
نویسنده بهناز بوذری - اعظم فتاحی اندبیل
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه اضطراب  اضطراب زنان  مشاوره گروهی  زنان باردار  گروه درمانی  تهران  زایمان  مشاوره گروهی زنان  رویکرد رفتاری  ترس از زایمان  منطقه 5 تهران  زنان مضطرب  آموزش گروه درمانی رفتاری  
چکیده هدف: هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش گروه درمانی با رویکرد رفتاری بر کاهش ترس از زایمان و اضطراب زنان باردار در منطقهٔ ۵ شهر تهران بود.
روش‌بررسی: این مطالعه از انواع مطالعات کاربردی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری این مطالعه را تمامی زنان باردار مراجعه‌کننده به بیمارستان سینا در منطقهٔ ۵ شهر تهران تشکیل دادند. حجم نمونه شامل ۳۰ نفر از زنان با اضطراب و ترس از زایمان بالا بود که به‌تصادف در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و گواه تخصیص یافتند. برای این افراد پرسشنامهٔ ترس از زایمان و پرسشنامهٔ اضطراب اسپیلبرگر در دو مرحلهٔ پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل شد. گروه آزمایشی در ۸ جلسهٔ مشاورهٔ گروهی شرکت کردند. در این تحقیق از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون آزمون تی مقایسهٔ دو گروه مستقل، تی زوجی و تحلیل واریانس چندمتغیره به‌منظور مقایسهٔ میانگین پاسخ در دو گروه استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۱ استفاده گردیده و سطح معناداری برای تمامی آزمون‌ها برابر با ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده حاکی از تأثیر آموزش گروه درمانی با رویکرد رفتاری بر کاهش ناتوانی ترس از زایمان بوده و همچنین باعث کاهش اضطراب زنان باردار در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: آموزش مشاورهٔ گروهی پیشنهادی با رویکرد رفتاری می‌تواند بر کاهش ترس از زایمان و کاهش اضطراب در زنان باردار مؤثر واقع شود.

کد مقاله 32421
تعداد بازدید 157

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397