عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و مهارتهای حل مسئله اجتماعی مادران با فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزون کنشی |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سلامت عمومی حل مسئله مهارتهای زندگی مهارتهای حل مسئله سلامت مادر آموزش مهارتهای زندگی اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش مهارتهای زندگی به مادران مسئله اجتماعی سلامت عمومی مادر کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه مهارت حل مسئله اجتماعی حل مسئله اجتماعی گلپایگان (شهرستان) |
چکیده |
هدف: اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی یک اختلال عصب روانشناختی است که تأثیرات عمیقی بر روابط فرد با سایر اعضای خانواده و فضای کلی حاکم بر این محیط میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و مهارت حلمسئلهٔ اجتماعی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی انجام شد. روشبررسی: روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش از مادران دارای فرزند با نارسایی توجه/فزونکنشی مراجع به کلینیکهای مشاورهٔ شهر گلپایگان ۲۰ نفر از مادران داوطلب واجد شرایط بهشیوهٔ هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگماری شدند. مداخله در ۱۰ جلسه در گروه آزمایش صورت گرفت. از پرسشنامههای حلمسئلهٔ اجتماعی (دزوریلا و همکاران، ۲۰۰۲) و سلامت عمومی (گلدبرگ وهیلیر، ۱۹۷۲) در مرحلهٔ قبل و بعد از آموزش استفاده شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس تکمتغیره با سطح معناداری (۰٫۰۱ > P) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی (۰٫۰۱ > P) و مهارتهای حلمسئلهٔ اجتماعی (۰٫۰۱ > P) مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی مؤثر بود. نتیجهگیری: بنابر نتایج این پژوهش به درمانگران در حیطهٔ کار با خانوادههای دارای فرزند اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی توصیه میشود آموزش مهارتهای زندگی را جهت ارتقای سلامت عمومی و مهارتهای حلمسئلهٔ اجتماعی این خانوادهها مورد توجه قرار دهند. |
کد مقاله | 32420 |
تعداد بازدید | 139 |
|