عنوان | تدوین و بررسی اثربخشی برنامه آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ بر خودپنداره دانشآموزان دختر نابینا |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ دختران نابینا دانشآموزان دختر کودکان نابینا تهران خودپنداره دانشآموزان خودپنداره نابینا دانشآموزان نابینا رویکرد شناختی دختران مقطع ابتدایی برنامه آموزش جسمی برنامه آموزش هیجانی |
چکیده |
هدف: نابینایی وضعیت جسمانی آسیبدیده با عوارض شدید هیجانی است؛ بنابراین این پژوهش بهمنظور تدوین و تعیین اثربخشی برنامهٔ آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ بر خود پنداره دانشآموزان دختر نابینا صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش با روش نیمهآزمایشی با طرح (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعهٔ آماری را تمامی دانشآموزان دختر ابتدایی که در مدارس نابینای دخترانهٔ شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. نمونهٔ پژوهش عبارت بود از ۳۰ نفر از دانشآموزان پایههای مذکور که بهشیوهٔ تصادفی انتخاب شده و در گروههای آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی گمارده شدند. برنامهٔ آموزشی مسائل جسمانی، شناختی و هیجانی بلوغ طی ۱۰ جلسهٔ ۹۰ دقیقهای (دوبار در هفته) در مدرسه نابینایان بر گروه آزمایش اجرا گردید. بهمنظور ارزیابی خودپندارهٔ دانشآموزان نابینا از پرسشنامهٔ خودپندارهٔ پیرزهریس (۱۹۶۹) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامهٔ آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، بهطور معناداری افزایش خودپنداره و ابعاد آن به جز اضطراب در مرحلهٔ پسآزمون را در پی داشته است (۰٫۰۰۱ ˂ P). نتیجهگیری: نتایج بیانگر این بود که برنامهٔ آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ روشی مؤثر برای رشد خودپنداره در جهت افزایش رفتار، وضعیت شناختی و ذهنی، ظاهر و ویژگی جسمانی، محبوبیت، شادی و رضایتمندی در دانشآموزان دختر نابینا است. |
کد مقاله | 32418 |
تعداد بازدید | 145 |
|