• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر دلزدگی زناشویی زوجین در آستانه طلاق
تعداد صفحات 0
نویسنده امین عسگری - کورش گودرزی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه دلزدگی زناشویی  دلزدگی  طرح‌واره درمانی  زوجین در آستانه طلاق  شاهین شهر  طرحواره درمانی هیجانی  میمه (شهرستان)  
چکیده هدف: دلزدگی زناشویی به مرور زمان، عشق و علاقه بین زوجین را کم‌رنگ و گاهی به‌طور کامل محو می‌کند. این دلزدگی موجب مشکلات روحی و روانی، ادامهٔ روابطی سرد و بی‌تفاوتی (طلاق عاطفی) و طلاق رسمی زوجین می‌گردد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر طرحواره‌درمانی هیجانی بر دلزدگی زناشویی زوجین در آستانهٔ طلاق انجام شد.
روش‌بررسی: این مطالعه نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. از بین زوجین در آستانهٔ طلاق مراجعه‌کننده به دادگستری شاهین‌شهر و میمه، ۹۰ زوج به‌صورت در دسترس، انتخاب و توسط مقیاس دلزدگی زناشویی پاینز پیش‌آزمون شدند. ۵۴ زوج با نمرات یک انحراف‌معیار بیشتر از میانگین، انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش، مشاوره‌نما و گواه تخصیص یافتند. سپس زوجین گروه آزمایش در دورهٔ طرحواره‌درمانی هیجانی و زوجین گروه مشاوره‌نما در دورهٔ مکالمهٔ عمومی شرکت کردند. یک‌ماه بعد از اتمام مداخلات، گروه‌ها توسط مقیاس مذکور پس‌آزمون و سه‌ماه بعد، مجدداً مقیاس را تکمیل نمودند. داده‌ها با تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی، توسط SPSS-22 تجزیه‌وتحلیل شدند. مقادیر احتمال کمتر از ۰٫۰۵ از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که طرحواره‌درمانی هیجانی موجب کاهش نمرات دلزدگی زناشویی و مؤلفه‌های آن در زوجین گروه آزمایش در مقایسه با گروه‌های مشاوره‌نما و گواه، در مراحل پس‌آزمون و پیگیری شد (۰٫۰۰۱ > p). همچنین بین کاهش نمرات زوجین گروه مشاوره‌نما در مقایسه با گروه گواه، در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (۰٫۰۰۱ > p)، اما در مرحلهٔ پیگیری، تفاوت معنادار نبود (۰٫۰۸۱ = p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، طرحواره‌درمانی هیجانی موجب کاهش دلزدگی زناشویی زوجینِ در‌ آستانهٔ‌ طلاق می‌گردد.

کد مقاله 32417
تعداد بازدید 137

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397