عنوان | اثربخشی آموزش شناختی رفتاری گروهی بر کاهش مشکلات روانشناختی و باورهای غیرمنطقی مادران کودکان با ناتوانی هوشی |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | باورهای غیرمنطقی مشکلات روانی والدین آموزش گروهی مشکلات روانشناختی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری مشکلات روانی زنان سلامت روانی رویکرد شناختی رفتاری ناتوانی هوشی ابرکوه (شهرستان) کودکان با ناتوانی ذهنی |
چکیده |
هدف: مادران کودکانِ با ناتوانی هوشی از مشکلات روانشناختی و باورهای غیرمنطقی رنج میبرند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش مشکلات روانشناختی و باورهای غیرمنطقی مادران کودکانِ با ناتوانی هوشی بود. روشبررسی: روش تحقیق حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری این پژوهش، شامل تمامی مادران کودکانِ با ناتوانی هوشی شدید تحت پوشش ادارهٔ بهزیستی شهر ابرکوه بود. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بهمنظور اجرای پژوهش پس از مصاحبهٔ بالینی، ۴۰ نفر از مادران کودکان با ناتوانی هوشی شدید که سلامت روانشناختی پایینی داشتند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه ۲۰ نفرهٔ آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، بهمدت ۸ جلسه (در هر هفته دو جلسه) در برنامهٔ آموزش شناختی-رفتاری تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل بدون دریافت هیچگونه آموزشی نیز در لیست انتظار برای دریافت آموزش قرار گرفت. هر دو گروه آزمایش و کنترل پس از پایان جلسات آموزشی، از لحاظ سلامت روانشناختی بررسی مجدد شدند. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش شناختی-رفتاری گروهی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری کاهش مشکلات روانشناختی و باورهای غیرمنطقی را در مرحلهٔ پسآزمون در پی داشته است (۰٫۰۰۱ > P). نتیجهگیری: مادران کودکان با ناتوانی هوشی با کمک آموزش شناختی-رفتاری گروهی میتوانند از توانمندیهای خود بهرهٔ بیشتری برده و در برابر استرسهای زندگی مقاومتر گردند که در نهایت به افزایش سلامت روانشناختی آنان منجر میشود. |
کد مقاله | 32416 |
تعداد بازدید | 146 |
|