• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش شناختی رفتاری به مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون‌شکنی فرزندان دختر
تعداد صفحات 0
نویسنده میترا کبیری - مجتبی حقانی زمیدانی - کاظم خزان - هادی شفیعی سیف آبادی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13
تاریخ انتشار 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  رفتار کودکان  فرزند دختر  پرخاشگری  رفتار فرزندان  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دختر سال اول دبیرستان  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  پرخاشگری کودکان  رفتار پرخاشگرانه  رفتار قانون‌شکنی  پرخاشگری فرزند  اختلال‌های برونی‌سازی فرزندان  رویکرد شناختی رفتاری  شهریار (شهرستان)  فرزندان نوجوان  
چکیده زمینه و هدف: نوع ارتباطی که بین مادر و فرزندان وجود دارد سهم زیادی در ابتلای فرزندان به اختلالات برونی‌سازی دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری به مادران بر کاهش پرخاشگری و قانون‌شکنی فرزندان دختر انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادرانِ دارای فرزند دختر مشغول به تحصیل در مدارس متوسطهٔ اول شهرستان شهریار بود که از این میان ۳۰ نفر از این مادران به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند. سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو مقیاس سیاههٔ رفتاری کودک-فرم والدین (CBCL) و فرم خودسنجی نوجوان (YSR) استفاده شد. گروه آزمایش، به‌مدت ۸ جلسهٔ گروهی ۲ ساعته تحت آموزش شناختی-رفتاری قرار گرفت؛ در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخلهٔ شناختی-رفتاری مادران، رفتارهای پرخاشگرانه و قانون‌شکنانه فرزندان دختر گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داده است (۰٫۰۰۱ ≥ p).
نتیجه‌گیری: شرکت در جلسات گروهی آموزش شناختی-رفتاری از سوی مادران در کاهش مشکلات برونی‌سازی شده (پرخاشگری و قانون شکنی) دختران نوجوان مؤثر است.

کد مقاله 32415
تعداد بازدید 146

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397