• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجربیات زنان باردار از ارتباط جنسی در دوران بارداری: یک تحقیق پدیدارشناسی
تعداد صفحات 12
نویسنده مجید کلی - علی محمد نظری - کیانوش زهراکار
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 7 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 251-240
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات جنسی  دوران بارداری  تجربه زنان  روابط جنسی  زنان باردار  پدیدارشناسی  سلامت جنسی  روابط جنسی زوجین  مشکلات جنسی زنان  مطالعه کیفی  
چکیده مقدمه: فعالیت جنسی بخش مهمی از رفتار انسان می‌باشد که می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، جسمانی و روانی دوران بارداری قرار گیرد و شناسایی این عوامل توسط همسران، به ارتقای کیفیت ارتباط آن‌ها در این دوره مهم کمک می‌کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی علل ایجاد مشکلات جنسی زنان باردار بود.
روش‌: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکت‌کنندگان را 13 زن باردار تشکیل دادند که اطلاعات آنان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع‌آوری گردید. نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام شد و داده‌ها به روش Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل شده در 108 کد اولیه، 8 زیرمضمون و 4 مضمون اصلی شامل «مشکلات فردی»، «مشکل ارتباط با همسر»، «مشکلات مربوط به جنین» و «مشکل ارتباط با خانواده‌ها» طبقه‌بندی گردید.
نتیجه‎گیری: عوامل مختلف فردی و بین فردی در ایجاد مشکلات جنسی در دوره بارداری تأثیر دارد. با توجه به این که رضایت همسران در همه مراحل زندگی سرلوحه بهداشت قرار دارد و قسمت اعظم بعد عاطفی برای زنان از طریق این رابطه به دست می‌آید، آگاهی از تغییرات دوران بارداری می‌تواند به افزایش رضایتمندی زناشویی کمک کند که این آگاهی از طریق آموزش ویژگی‌ها و تغییرات دوره بارداری زیر نظر متخصصان حاصل می‌گردد. همچنین، مشکل در روابط جنسی می‌تواند نشانه مشکلات دیگری در پیوند زناشویی باشد. بنابراین، در کنار آموزش‌های مناسب، باید برای برخی از زوجین جلسات مشاوره در نظر گرفته شود.

کد مقاله 32412
تعداد بازدید 166

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397