• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان عقلانی هیجانی رفتاری بر استرس زناشویی زوجین مبتلا به سرطان پستان
تعداد صفحات 11
نویسنده بهمن پیرمردوند چگینی - کیانوش زهراکار - باقر ثنایی ذاکر
مشخصات نشریه فصلنامه بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی سال 11 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 38-28
زبان فارسی
کلید واژه قزوین (شهرستان)  سرطان پستان  استرس زناشویی  زوج‌ درمانی عقلانی هیجانی رفتاری  درمان عقلانی هیجانی رفتاری  
چکیده مقدمه: سرطان پستان بیماری است که تشخیص آن به خودی خود استرس ‏زاست و سرریز این استرس به شکل استرس زناشویی بر رابطه زوجین تاثیر می‏گذارد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان عقلانی- هیجانی-رفتاری بر استرس زناشویی زوجین مبتلا به سرطان پستان شهر قزوین بود.
روش بررسی: روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن، پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زوجین مبتلا به سرطان پستان بود که در مهر ماه 1397 برای پیگیری درمان به بیمارستان ولایت شهر قزوین مراجعه کرده بودند. شیوه نمونه ‏گیری این پژوهش به صورت نمونه‏ گیری غیرتصادفی از نوع در دسترس بود و از میان کلیه زوجینی که در مهر ماه 1397 به بیمارستان ولایت مراجعه کرده بودند تعداد 60 زن به صورت در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند، در انتها تعداد 18 زن به همراه همسرشان (18 زوج) که در مقیاس استرس زناشویی نمره‏ بالاتر از میانگین کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند و در ادامه تنها گروه آزمایش تعداد 8 جلسه (هر جلسه دو ساعت) تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه استرس زناشویی استکهلم-تهران (STMMS) بود. و داده‏ ها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافته ‏ها: نتايج نشان داد گروه آزمايش و گواه از لحاظ متغير استرس زناشويي تفاوت معني‏ داري با يكديگر دارند (p < 0/001) به طوري كه استرس زناشويي در زوجيني كه در گروه آزمايش بودند، به طور معناداري كمتر از گروه گواه بود (p < 0/001).
نتيجه‏ گيري: بر اساس يافته‏ هاي اين پژوهش مي‏ توان نتيجه گرفت كه آموزش درمان عقلاني- هيجاني- رفتاري موجب كاهش استرس زناشويي زوجين مبتلا به سرطان پستان شده است.

کد مقاله 32393
تعداد بازدید 176

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397