| عنوان | رابطه الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر |
| تعداد صفحات | 19 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 13 پیاپی 44 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 183-165 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | دانشآموزان دختر انسجام خانواده انعطافپذیری خانواده الگوی ارتباطی دانشآموزان دختر دبیرستانی جرأت ورزی انعطافپذیری دانشآموزان دوم دبیرستان اندیمشک (شهرستان) الگوی ارتباطی خانواده |
| چکیده |
هدف این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر اندیمشک بود. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اندیمشک و نمونه پژوهش شامل 313 نفر از این دانشآموزان بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطاف پذیری خانواده (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و جرأتورزی (ریچی و گمبریل، 1966) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده با جرأتورزی دانشآموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد (001/0 > P). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده 62 درصد از واریانس جرأت ورزی را تبیین می کند. یافته های این پژوهش اهمیت الگوهای ارتباطی، انعطافپذیری و انسجام خانواده را در میان دانشآموزان نشان میدهد. بنابراین طرح ریزی مطالعات بیشتر به منظور شناخت بهتر چنین عواملی در جهت ارتقای فرایند آموزش و تربیت دانشآموزان توصیه میشود. |
| کد مقاله | 32334 |
| تعداد بازدید | 253 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...