• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه علی سبک‌های دلبستگی با رضایت زناشویی از طریق میانجی گری وابستگی به تلفن همراه در پرستاران شهر اهواز: ارائه یک مدل پیشنهادی
تعداد صفحات 8
نویسنده کامیار عظیمی - غلامحسین مکتبی - یاسر گراوند - مرضیه امینی
مشخصات نشریه فصلنامه افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 83
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 15-8
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  دلبستگی  سبک دلبستگی ایمن  تلفن همراه  پرستاران  سبک‌های دلبستگی  سبک دلبستگی ناایمن  وابستگی به تلفن همراه  اهواز (شهرستان)  
چکیده اهداف: انسان‌ها دارای خواسته‌های بیولوژیکی برای تشکیل وابستگی به شریک‌های اجتماعی هستند و به نظر می‌رسد که وابستگی حتی به اهداف غیرانسانی و بی‌جان نظیر تلفن همراه نیز شکل می‌گیرد. لذا، پژوهش حاضر در قالب یک مدل علّی، پیش‌آیند های رضایت زناشویی را بررسی کرد. در این راستا، سبک‌های دل‌بستگی به عنوان متغیرهای برون‌زاد، وابستگی به تلفن همراه متغیر واسطه‌ای و رضایت زناشویی متغیر برون‌زاد مدل در نظر گرفته شدند.
روش: روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستان‌های شهر اهواز در سال 1396 بودند که 240 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای از بین آن‌ها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس‌های سبک دل‌بستگی، وابستگی به تلفن همراه و رضایت زناشویی بود. برای ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 23 و AMOS نسخه 22 و برای تعیین معنی‌داری روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ استفاده‌شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که دل‌بستگی ایمن هم به طور مستقیم (0/001 > p) و هم به واسطه‌گری وابستگی به تلفن همراه پیش‌بینی‌کننده منفی معنادار رضایت زناشویی است (0/001 > p). همچنین، دل‌بستگی ایمن پیش‌بینی کننده منفی معنادار وابستگی به تلفن همراه است (0/001 > p). افزون بر این، دل‌بستگی ناایمن علاوه بر این‌که به شیوه مستقیم و مثبت، وابستگی به تلفن همراه را پیش‌بینی می‌کند ( 0/001 > p)، به واسطه‌گری وابستگی به تلفن همراه نیز رضایت زناشویی را پیش‌بینی می‌کند (0/001 > p). در نهایت، وابستگی به تلفن همراه پیش‌بینی کننده منفی معنادار رضایت زناشویی بود (0/001 > p).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها در مجموع بیانگر آن بود که افراد دارای دل‌بستگی ناایمن نسبت به کسانی که از دل‌بستگی ایمن برخوردار‌ند، جهت پر کردن خلأ عاطفی دل‌بستگی خود، بیشتر مستعد استفاده از تلفن همراه هستند که این خود زمینه‌ساز آثار مخربی بر رضایت زناشویی زوجین در خانواده‌ها می‌باشد.

کد مقاله 32296
تعداد بازدید 173

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397