• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط وضعیت تأهل و سلامت عمومی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1395
تعداد صفحات 7
نویسنده رضا روزبهانی - مسعود دهقانی
مشخصات نشریه هفته نامه دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 36 پیاپی 505
تاریخ انتشار بهمن - هفته اول بهمن 1397 - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 1414-1408
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  دانشجویان متأهل  سلامت عمومی  وضعیت سلامت عمومی  وضعیت سلامت روانی  وضعیت تأهل  وضعیت سلامت  سلامت روانی  دانشجویان مجرد  سلامت دانشجویان  وضعیت ازدواج  کارکردهای اجتماعی  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  
چکیده مقدمه: با توجه به جایگاه ازدواج در زندگی و اثر آن بر شیوه‌ی زندگی و سلامت عمومی، هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط وضعیت تأهل و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی، 330 نفر از دانشجویان سال چهارم 9 رشته‌های مختلف علوم پزشکی در سال 1395 شرکت کردند. دانشجویان بر اساس نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات دموگرافیک آن‌ها پس از دریافت رضایت برای شرکت در مطالعه ثبت شد. وضعیت اقتصادی افراد و وضعیت سلامت روان با استفاده از پرسش‌نامه‌ی General health questionnaire-28 (GHQ-28) برای همه‌ی رشته‌ها ثبت گردید و با استفاده از نرم‌افزار SPSS واکاوی شد.
یافته‌ها: بیشتر افراد متأهل در این مطالعه، مؤنث بودند (001/0 > P) و بین افراد مجرد و متأهل، اختلاف معنی‌داری بر اساس رشته‌ی تحصیلی وجود داشت (030/0 = P)، اما بین دو گروه اختلاف معنی‌داری بر اساس وضعیت اقتصادی- اجتماعی وجود نداشت (060/0 = P). بر اساس پرسش‌نامه‌ی GHQ-28، نمره‌ی اختلال در کارکرد اجتماعی در افراد مجرد به صورت معنی‌داری بالاتر بود (006/0 = P). همچنین، اختلاف معنی‌داری بین رشته‌های مختلف بر اساس نشانه‌های جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی وجود داشت (001/0 > P).
نتیجه‌گیری: دانشجویان متأهل رشته‌های علوم پزشکی در مقایسه با افراد مجرد، کارکرد اجتماعی بهتری داشتند و در سایر عوامل مربوط به سلامت روان نتایج مشابهی داشتند. از طرفی، سلامت روان در برخی رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پرستاری و مامایی، مناسب نبود و باید سیاست‌های لازم جهت بهبود سلامت روان در دانشجویان این رشته‌ها اتخاذ گردد.

کد مقاله 32246
تعداد بازدید 137

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397