| عنوان | اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر ارتباط والدین با کودک آهسته گام |
| تعداد صفحات | 11 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی سال 9 شماره 3 پیاپی 28 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 121-111 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | فرزندپروری عقب ماندگی ذهنی رابطه والد فرزند کودکان عقب مانده ذهنی دانشآموزان دوره ابتدایی کودکان آهسته گام برنامه فرزندپروری مثبت آموزش والدین کودکان عقب مانده ذهنی سمنان فرزندپروری مثبت |
| چکیده |
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت بر ارتباط والدین با کودک آهسته گام خویش بود. پژوهش حاضر، یک مطالعۀ شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ والدین دانشآموزان آهسته گام مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی در سال 1394-1393 شهر سمنان بود و نمونۀ این پژوهش، 30 زوج از والدین دانشآموزان آهسته گام بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از مدارس شهر سمنان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسۀ آموزشی برنامه فرزندپروری مثبت (هر هفته یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) شرکت کردند؛ در حالی که به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ جمعیتشناختی و مقیاس رابطۀ والد–کودک پیانتا (1994) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری با بهکارگیری نرمافزار SPSS (نسخه 22) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار نمرات پیشآزمون و پسآزمون بود. میتوان نتیجه گرفت برنامۀ فرزند پروری مثبت باعث بهبود روابط والدین و فرزند میشود. |
| کد مقاله | 32245 |
| تعداد بازدید | 351 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...