• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان در شهر بوشهر
تعداد صفحات 9
نویسنده مسعود صیادی - زهرا افتخار صعادی - بهنام مکوندی - فریبا حافظی
مشخصات نشریه فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 3 پیاپی 23
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 221-213
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  زنان بوشهر  افسردگی پس از زایمان  بوشهر (شهرستان)  بعد از زایمان  رویکرد شناختی  کارکردهای اجرایی  زنان افسرده  
چکیده زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی به‌ویژه در مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل است. جامعۀ پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۶ است. با روش نمونه‌گیری دردسترس ۴۰ نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۴۵دقیقه‌ای با روش‌ شناختی آموزش دید. گروه‌ها از نظر مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۹ و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد (۰/۰۰۱ > P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی می‌تواند میزان مفهوم‌سازی، انعطاف‌پذیری ذهنی، آغازگری و طرح‌پذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند.

کد مقاله 32207
تعداد بازدید 149

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397