| عنوان | بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر میزان مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم |
| تعداد صفحات | 13 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی سال 18 شماره 4 پیاپی 70 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 114-102 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | اتیسم رشد اجتماعی مداخله آموزشی مداخله بهنگام خانواده محور مهارتهای اجتماعی رشد اجتماعی کودکان رویکرد روانی آموزشی مداخله روانی رشد شناختی مداخله خانواده محور برنامه آموزشی خانواده محور مهارتهای شناختی |
| چکیده |
پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر تحول مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم انجام گرفته است. به این منظور 36 کودک اتیسم زیر 5 سال بهصورت تصادفی انتخاب و به گروه آزمایشی و کنترل اختصاص داده شدند. ابتدا آزمون سنجش رشد نیوشا (1387) در حیطههای رشد مهارتهای شناختی و اجتماعی، بر روی کودکان اتیسم هر دو گروه (پیشآزمون) اجرا و پس از ارائه برنامه مداخله در 15 جلسه 90 دقیقهای در طی 6 ماه، مجدداً آزمون نیوشا بر روی گروه آزمایشی، اجرا و با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس بین جنس و گروه در اثربخشی مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر میزان رشد شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم اثر تعاملی وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر مهارتهای شناختی (0001/0 > p) و اجتماعی (0001/0 > P) معنیدار است. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده میتوان چنین نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر رشد مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم زیر 5 سال تأثیر مثبت دارد. |
| کد مقاله | 32145 |
| تعداد بازدید | 249 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...