• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش واسطه‌ای مقابله زوجی حمایتی در رابطه‌ استرس با سازگاری زناشویی در زنان مبتلا به سرطان پستان تحت درمان
تعداد صفحات 11
نویسنده رضا فلاح چای
مشخصات نشریه فصلنامه بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی سال 11 شماره 3 پیاپی 42
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-21
زبان فارسی
کلید واژه استرس  مشهد  شیراز  سرطان پستان  سازگاری زناشویی  مقابله زوجی  استرس زناشویی  استرس ادراک شده   مقابله حمایتی  مقابله زوجی حمایتی  
چکیده مقدمه: استرس ناشی از تشخیص سرطان در زنان موجب تعارض زناشویی می‏گردد و به گونه ‏ای منفی تعاملات، رضایت از رابطه و سازگاری زناشویی را در زوجین تحت تاثیر قرار می‏دهد. مطالعات حاکی از نقش موثر مقابله زوجی در ارتباط بین استرس و سازگاری زناشویی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش ‏بینی‏ کنندگی و میانجی گری مقابله زوجی حمایتی در رابطه بین استرس و سازگاری زناشویی در زنان مبتلا به سرطان پستان تحت درمان بود.
روش بررسی: جامعه آماری این پژوهش زنان مبتلا به سرطان پستان تحت درمان در شهرهای شیراز و مشهد بود که 186 نفر به‌صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری داده ‏ها از پرسشنامه‌های استرس ادراک شده، سازگاری زناشویی و مقابله زوجی استفاده شد. برای تحلیل داده ‏ها از رگرسیون چند متغیری و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ‏ها: نتایج نشان داد که مقابله زوجی حمایتی توانسته‌اند به‌صورت مثبت و معناداری متغیر سازگاری زناشویی را پیش‌بینی کنند. همچنین مقابله زوجی حمایتی توسط فرد و ادراک شده به ‏طور کامل نقش میانجی را در رابطه بین استرس و سازگاری زناشویی ایفا کرده است.
نتیجه ‏گیری: مقابله زوجی حمایتی توسط فرد و مقابله زوجی حمایتی ادراک شده نقش مهمی در رابطه استرس ناشی از بیماری با سازگاری زناشویی در زنان مبتلا ایفا می‏ کند به گونه ‏ای که نه تنها تاثیرات منفی استرس را بر سازگاری و کیفیت زناشویی کاهش داده بلکه توانسته موجب سازگاری بهتر زوجین گردد.

کد مقاله 32046
تعداد بازدید 169

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397