• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی گروه درمانی یکپارچه نگر بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به اسکلرودرمی سیستمیک
تعداد صفحات 11
نویسنده لیلا شامکوئیان - فرح لطفی کاشانی - محمدرضا صیرفی - حسن احدی - هدی کاوسی
مشخصات نشریه فصلنامه افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 81
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 192-182
زبان فارسی
کلید واژه روان درمانی  گروه درمانی  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  تهران  عملکرد جنسی  بیماری‌های مزمن  رویکرد یکپارچه‌نگر  گروه درمانی یکپارچه نگر  اسکلرودرمی سیستمیک  روان درمانی یکپارچه نگر  
چکیده اهداف: اسکلرودرمی سیستمیک یک بیماری اتوایمیون چندگانه مزمن است که پیامدهای بالینی و روانی مهم، ازجمله اختلال در عملکرد جنسی را به دنبال دارد. هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی گروه‌درمانی یکپارچه‌نگر بر عملکرد جنسی و حوزه‌های آن در زنان مبتلابه اسکلرودرمی بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلابه اسکلرودرمی مراجعه‌کننده به بیمارستان شریعتی تهران و مرکز رماتیسم ایران در نیمه دوم سال 1395 بودند. تعداد 30 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی 9 جلسه 99 دقیقه ای تحت مداخله رویکرد یکپارچه نگر قرار گرفتند و گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکردند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار 24-SPSS و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر ارزیابی شدند.
یافته‌ها: مداخله روان‌درمانی یکپارچه نگر موجب افزایش معناداری در میانگین نمرات پس‌آزمون عملکرد جنسی و شش زیرمولفه آن در دو گروه کنترل و آزمایش گردید (p < 0/01 , F = 19/59 ). مداخله در زیر مولفه رضایتمندی با 82/0 (F = 125/35 ، p < 0/01) و تحریک روانی با 74/0 (F = 77/90 ، p < 0/01 ) بیشترین تاثیر و برای ارگاسم با 33/0 (F = 13/54 ، p < 0/01)کمترین تاثیر را در بین مولفه ها داشته‌اند. پس از سه ماه نیز ازنظر آماری اختلاف معناداری بین پس‌آزمون و پیگیری گروه آزمایش مشاهده نشد که بیانگر ماندگاری اثر مداخله می‌باشد.
نتیجه‌گیری: روان‌درمانی یکپارچه نگر برافزایش عملکرد جنسی زنان مبتلابه اسکلرودمی موثر بوده و می‌تواند در افزایش کیفیت زندگی این افراد نقش زیادی داشته باشد.

کد مقاله 31999
تعداد بازدید 166

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397