• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط اضطراب، استرس و افسردگی با تجارب زنان در یائسگی
تعداد صفحات 8
نویسنده صدیقه شریعت مغانی - معصومه سیمبر - فرزانه رشیدی فکاری - ویدا قاسمی - ماهرخ دولتیان - ناهید گلمکانی - ملیحه نصیری
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 5
تاریخ انتشار آذر و دی - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 340-333
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  استرس  اضطراب  تجربه زنان  اضطراب زنان  یائسگی  مشهد  زنان یائسه  استرس زنان  
چکیده مقدمه: زنان بیش از یک‌سوم عمر خود را در دوران یائسگی و وضعیت کمبود استروژن می‌گذرانند. این تغییرات نورواندوکرین با از بین رفتن قدرت باروری و عملکرد قاعدگی، بر احساس زن از سلامت جسمی و روانی خود تأثیر می‌گذارد. لذا مطالعۀ حاضر با هدف بررسی ارتباط اضطراب، استرس و افسردگی با تجارب زنان در یائسگی انجام شد.
روش کار: مطالعۀ حاضر پژوهشی توصیفی‌ ـ‌ همبستگی است که در مورد ۲۵۰ نفر از زنان یائسۀ شهر مشهد، که مشخصات واحد پژوهش را داشتند، انجام شد. روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای و در دسترس بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامۀ دموگرافیک، DASS۲۱ و سنجش تجارب زنان در یائسگی بود. داده‌ها ﺑﺎ نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۶ و آزمون‌های ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ پیرسون و ﻣﺪل رﮔﺮﺳﻴﻮن در ﺳﻄﺢ معنی‌داری ۰/۰۵ تجزیه‌وتحلیل شد.
ميانگين سن يائسگي نمونه ها 4/56 ± 48 سال بود. ميانگين و انحراف معيار نمره اضطراب، استرس و افسردگي در زنان يائسه مورد مطالعه به ترتيب 4/8 ± 5/43، 4/63 ± 7/07، 4/33 ± 5/35 بود. نمره كلي تجارب يائسگي در زنان 33/5 درصد بود. همبستگي پيرسون ارتباط مستقيم و معني داري بين نمره افسردگي، اضطراب و استرس با تجارب زنان در يائسگي نشان داد (P < 0/001، 0/68 = r).
نتيجه گيري: نتايج مطالعات حاضر نشان داد با افزايش نمره افسردگي، اضطراب و استرس، نمره تجارب زنان در يائسگي افزايش مي يابد. لذا اين تغييرات نيازمند اجراي برنامه هاي مشاوره اي و حمايتي است تا با تغييرات رواني عاطفي دوران يائسگي سازگاري بيشتري حاصل شود.

کد مقاله 31998
تعداد بازدید 237

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397