• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری با ناباروری در زنان نابارور: نقش میانجی کیفیت رابطه زناشویی
تعداد صفحات 12
نویسنده امین کرایی - زهرا دشت بزرگی - سیمین ظاهری عبده وند
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 3
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 202-191
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  استرس  زنان نابارور  ناباروری زنان  سازگاری  سبک مقابله هیجان‌ مدار  ناباروری  شیوه مقابله اجتناب‌مدار  سبک مقابله مسئله‌مدار  سبک‌های مقابله با استرس  کیفیت رابطه زناشویی  مهارت‌ مقابله با استرس مسئله مدار  مهارت‌ مقابله با استرس هیجان مدار  استرس زنان  سازگاری با ناباروری  
چکیده مقدمه: ناباروری یکی از تجربه‌های تلخ زندگی است که مشکلات روان‌شناختی متعددی را برای فرد مبتلا به وجود می‌آورد. هدف این پژوهش بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم راهبردهای مقابله با استرس، بر سازگاری با ناباروری از طریق کیفیت روابط زناشویی در زنان نابارور است.
روش کار: پژوهش حاضر، پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. نمونه‌های پژوهش ۱۸۰ نفر از زنان نابارور بودند که با نمونه‌گیری هدفمند، از میان زنان مراجعه‌کننده به کلینیک‌ها و بیمارستان‌های نازایی انتخاب شدند. ابزار‌های این پژوهش عبارت بود از: مقیاس سازگاری با ناباروری (AIS)، پرسش‌نامه کیفیت رابطه زناشویی (QMI) و پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ با استرس (CISS). ارزیابی مدل پیشنهادی با روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد و برای آزمودن روابط غیرمستقیم، روش بوت‌استراپ (نرم‌افزار AMOS-۲۱) به کار رفت.
یافته‌ها: مدل پیشنهادی، برازش قابل‌قبولی با داده‌ها دارد و تمام مسیرهای مستقیم از لحاظ آماری معنی‌دار هستند. همچنین تمام مسیر‌های غیرمستقیم (رابطه راهبرد مقابله‌ای مسئله‌مدار، هیجان‌مدار و اجتنابی، بر سازگاری با ناباروری از طریق کیفیت رابطه زناشویی) معنی‌دار بود. (۰/۰۵> P).
نتیجه‌گیری: ناباروری استرس است و سبک مقابله زنان با این استرس بر کیفیت رابطه زناشویی آن‌ها‌ تأثیر می‌گذارد و همچنین کیفیت رابطه زناشویی آن‌ها بر سازگاری با ناباروری اثرگذار است.

کد مقاله 31996
تعداد بازدید 288

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397