• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی همبستگی خودکارآمدی با سلامت معنوی زنان مبتلا به سرطان سینه مراجعه کننده به مراکز درمانی همدان در سال 96-95
تعداد صفحات 10
نویسنده ناهید محمدی - هنگامه پژوه نیا - مسعود خداویسی - علیرضا سلطانیان - ثنا نیکنام
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 2
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 81-72
زبان فارسی
کلید واژه سلامت زنان  همدان  سرطان پستان  خودکارآمدی  سلامت معنوی  بیماری‌های مزمن  
چکیده مقدمه: سرطان پستان شایع‏ترین بیماری بدخیم زنان است که سلامت معنوی فرد را به خطر می ‏اندازد. با توجه به اهمیت سلامت معنوی و تأثیر آن بر خودکارآمدی، پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی با سلامت معنوی زنان مبتلا به سرطان سینه انجام شد.
روش ‏کار: این مطالعۀ مقطعی از نوع همبستگی روی ۱۹۶ زن مبتلا به سرطان پستان در بخش هماتولوژی و مراقبت‏های ویژۀ بیمارستان شهید بهشتی، مرکز درمانی MRI مهدیه و کلینیک امام‌خمینی همدان در سال ۹۶-۱۳۹۵ انجام شد. برای سنجش‏ داده‏ ها از پرسش‌نامۀ مشخصات دموگرافیگ، پرسش‌نامۀ استاندارد سلامت معنوی پولتزین و الیسون و خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد که از سوی بیماران تکمیل و در نهایت داده‏ ها با نرم‌افزار آماری SPSS نسخۀ ۱۸ و آزمون‏های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک‏طرفه و رگرسیون لجستیک تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‏‌ها: اکثریت زنان نمرۀ سلامت معنوی (۴۳/۸۷%) و خودکارآمدی (۴۱/۸۳%) در حد متوسط داشتند. میانگین نمرۀ سلامت معنوی ۲/۴۸ ± ۵۵/۹۲ و خودکارآمدی ۳/۰۸ ± ۴۴/۳۳ بود. همبستگی مثبت و معناداری بین خودکارآمدی و سلامت معنوی مشاهده شد (۰/۰۱ > r = ۰/۴۰ P). بین ‏همۀ متغیرها با سلامت معنوی و بین میزان تحصیلات، تعداد دفعات شیردهی، نوع بیمه، مدت‌زمان ابتلا به سرطان سینه و لوب درگیر با خودکارآمدی ارتباط معنادار وجود داشت (۰/۰۵ > P).
نتیجه‏‌گیری: از آنجایی که بین خودکارآمدی با سلامت معنوی ارتباط معنی‌داری وجود داشت، لذا برای بالا بردن خودکارآمدی بیماران مبتلا به سایر بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، توجه به سلامت معنوی توصیه می‏شود.

کد مقاله 31995
تعداد بازدید 267

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397