عنوان | نقش سبکهای تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده در پیش بینی افسردگی دانشجویان دختر |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 7 شماره 9 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | آذر - 1397 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 78-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری افسردگی افسردگی دختران دانشجویان دختر سبکهای تربیتی والدین فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه کرمانشاه سبک فرزندپروری کارکرد تحولی خانواده دانشگاه رازی |
چکیده |
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سبکهای تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده در پیش بینی افسردگی دانشجویان دختر انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه رازی کرمانشاه که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم جامعه پژوهشی 6200 نفر بود. نمونه ای به حجم 361 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند (1972)، کارکرد تحولی خانواده عالی و همکاران (1392) و پرسشنامه افسردگی بک (1988) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از طریق شاخص های آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش ورود استفاده شد. یافته ها نشان داد بین سبک تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده با افسردگی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و رابطه معنی داری بین سبک تربیتی سهل گیرانه و مستبدانه با افسردگی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیونی نشان داد سبک تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده 20 درصد از واریانس افسردگی را پیش بینی می کنند. نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سبکهای تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده را در پیش بینی افسردگی دانشجویان دختر متذکر میسازد. |
کد مقاله | 31927 |
تعداد بازدید | 162 |
|