• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر درمان ذهن آگاهی بخشش محور و درمان هیجان مدار بر بخشش در زنان آسیب‌دیده از پیمان‌شکنی همسر
تعداد صفحات 9
نویسنده پریسا آقاگدی - محسن گل‌پرور - اصغر آقایی جوشقانی
مشخصات نشریه دوماهنامه مديريت ارتقاي سلامت شماره 5 پیاپی 33
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 54-46
زبان فارسی
کلید واژه درمان متمرکز بر هیجان  بخشش  اصفهان  ذهن آگاهی  خیانت زناشویی  پیمان‌شکنی زناشویی  خیانت  بخشش زناشویی  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   خیانت خانوادگی  درمان ذهن آگاهی بخشش محور  
چکیده مقدمه: یکی از حوزه‌هایی که زنان آسیب دیده از پیمان‌شکنی همسر نیازمند یاری‌رسانی به سلامتی خود هستند، تقویت توانایی بخشش بین فردی است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان ذهن‌آگاهی بخشش محور و درمان هیجان‌مدار بر بخشش در زنان آسیب دیده از پیمان‌شکنی همسر اجرا شد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و سه گروهی دو مرحله‌ای (پیش آزمون و پس آزمون) بود. جامعه آماری پژوهش زنان آسیب دیده از پیمان‌شکنی همسر در شهر اصفهان بودند، که از میان آن‌ها 45 نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به‌طور تصادفی در دوگروه آزمایش (15 نفر برای هر گروه) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون از مقیاس بخشش (FS: Forgiveness Scale) استفاده شد. گروه درمان ذهن‌آگاهی بخشش‌محور به مدت 11 جلسه و گروه درمان هیجان‌مدار به مدت 9 جلسه تحت درمان قرار گرفته و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکردند. داده‌ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 تحلیل شد.
یافته‌ها: بخشودگی و دو مؤلفه آن (فقدان احساسات منفی و وجود احساسات مثبت) بین گروه‌های آزمایش با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون دارای تفاوت معناداری (01/0 > P) بود. اما بین دو گروه درمان ذهن آگاهی بخشش محور و درمان هیجان مدار با یکدیگر تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری: درمان ذهن آگاهی بخشش محور و درمان هیجان مدار روش‌های موفقی برای ارتقاء بخشش در زنان آسیب دیده از پیمان شکنی همسر می‌باشند. لذا پیشنهاد می‌شود این دو درمان برای افزایش بخشش و رفع مشکلات روانشناختی در این گروه از زنان بکار رود.

کد مقاله 31875
تعداد بازدید 158

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397