• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی رضایت جنسی بر اساس تمایزیافتگی و ابرازگری هیجانی در زنان متأهل
تعداد صفحات 8
نویسنده شیوا محمودی حمیدی - حسین ابراهیمی مقدم
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 5 پیاپی 29
تاریخ انتشار آذر و دی - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 78-71
زبان فارسی
کلید واژه زنان متأهل  رضایت جنسی  تهران  تمایزیافتگی  آمیختگی عاطفی  ابرازگری هیجانی  تمایزیافتگی خود  واکنش هیجانی  منطقه 3 تهران  موقعیت من  گسلش عاطفی  آمیختگی با دیگران  
چکیده مقدمه: رضایت جنسی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر روابط زناشویی زوجین تاثیرمی گذارد. این پژوهش با هدف پیش بینی رضایت جنسی بر اساس تمایزیافتگی و ابرازگری هیجانی در زنان متأهل انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه شامل، کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به خانه‌های سلامت منطقه سه شهر تهران در سال 1396 بود. حجم نمونه بر اساس فرمول هویت و کرامر، 210 نفر برآورد، با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش علاوه بر برگه اطلاعات جمعیت شناختی شامل، سه پرسشنامه رضایت جنسی هادسون (1981)، ابرازگری هیجانی کینگ و امونز (۱۹۹۰) و تمایزیافتگی خود اسکورن و فریدلندر (1998) بود. داده‌ها از طریق آزمون آماری رگرسیون چند گانه با استفاده از نرم افزار 21 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، رضایت جنسی بر اساس تمایزیافتگی و ابرازگری هیجانی در زنان متأهل قابل پیش بینی است. از بین مؤلفه‌های تمایزیافتگی، موقعیت من با رضایت جنسی همبستگی مثبت و معنادار دارد (05/0 < P). اما آمیختگی با دیگران و گسلش عاطفی با رضایت جنسی همبستگی منفی و معنادار دارند (01/0 < P). مؤلفه واکنش هیجانی با رضایت جنسی همبستگی معنادار ندارد. از بین ابعاد ابرازگری هیجانی، ابراز هیجان مثبت (05/0 < P) و صمیمت (01/0 < P) با رضایت جنسی همبستگی مثبت و معنادار دارد. حال آن که، مؤلفه ابراز هیجان منفی با رضایت جنسی همبستگی منفی و معنادار دارند (05/0 < P).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که رضایت جنسی مقوله‌ای است چندبعدی و وابسته به عواملی چون تمایزیافتگی و ابرازگری هیجانی می‌باشد. پیشنهاد می‌گردد، مشاوران و متخصصان در حوزه رفتاری از طریق برنامه‌های آموزشی و برگزاری کارگاه‌هایی در زمینه افزایش تمایزیافتگی و تقویت مهارت‌های هیجانی به افزایش رضایت جنسی کمک نمایند.

کد مقاله 31871
تعداد بازدید 202

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397