• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر معنادرمانی گروهی بر تاب‌آوری همسران مردان مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر
تعداد صفحات 7
نویسنده سارا غزلی - محمد مرادی بگلویی - محمدابراهیم ساریچلو - محمود علیپور حیدری
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 3 پیاپی 27
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 60-54
زبان فارسی
کلید واژه مواد مخدر  معنادرمانی  معنادرمانی گروهی  مصرف کنندگان مواد مخدر  لنگرود (شهرستان)  تاب‌آوری  سوء مصرف مواد   معتادان مرد  تاب‌آوری زنان  
چکیده مقدمه: زنان به عنوان کلیدی ترین عنصر هر خانواده نقش تضمین کننده سلامت روان در خانواده و جامعه را بر عهده دارند. با توجه به آثار و تبعات سوء مصرف مواد، در خانواده افراد سوء مصرف کننده، مهمترین نقش و بیشترین آسیب ها را همسرانشان متحمل میشوند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر معنا درمانی گروهی بر تاب آوری همسران افراد سوء مصرف کننده مواد و در نتیجه بهبود و ارتقاء سطح سلامت روان آنان و خانواده شان بوده است.
روش کار: این مطالعه یک کار آزمایی بالینی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه میباشد. از میان کلیه همسران افراد سوء مصرف کننده مواد مراجعه کننده به مراکز خصوصی ترک اعتیاد شهرستان لنگرود در سال 96 که بدنبال فراخوان،اعلام آمادگی نمودند و دارای ملاک های ورود بودند پیش آزمون مقیاس تاب آوری به عمل آمد که در نهایت 33 نفر بطور تصادفی (Random allocation) در دو گروه آزمون (17 نفر) و شاهد (16 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمون طی 8 جلسه گروهی ۹۰ دقیقه‌ای با فاصله 6 روز تحت مداخله معنا درمانی قرار گرفتند و در این مدت برای گروه شاهد هیچگونه مداخله درمانی انجام نگرفت. سپس دو گروه از لحاظ نمره تاب آوری مجددا مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون به عنوان ابزار ارزشیابی در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس مختلط بین- درون آزمودنی‌ها (تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر) و با نرم افزار SPSS نسخه ۲1 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تاثیر معنا درمانی گروهی بر تاب آوری در گروه آزمون بطور قابل توجهی بیشتر از گروه شاهد در تک تک حیطه ها و همچنین نمره کل تاب آوری بوده است (0001/0 > P).
نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش با نتایج سایر پژوهشها در این حیطه همخوانی داشته و نشان دهنده موثر بودن معنا درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری همسران افراد سوء مصرف کننده مواد بود.

کد مقاله 31866
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397