عنوان | اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری آموزش مادران مشهد آموزش گروهی اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش والدین برنامه فرزندپروری مثبت کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه فرزندپروری مثبت آموزش فرزندپروری |
چکیده |
زمینه و هدف: اختلال نقصتوجه/بیشفعالی اختلال عصبی رفتاری بسیار شایع در دوران کودکی است. حضور کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه/بیشفعالی در خانواده وظایف مضاعفی را بر والدین این کودکان تحمیل میکند. این حضور باعث افزایش فشار روانی و مشکلات روانشناختی مانند اضطراب و افسردگی در والدین میشود. برای درمان این اختلال از روشهای مختلفی مانند دارودرمانی، درمان رفتاری و شناختی استفاده میشود. هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به والدین بر کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بود. روشبررسی: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهٔ پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلال نقصتوجه/بیشفعالی شهر مشهد بودند. نمونه شامل ۲۰ کودک ۸ تا۱۲ ساله میشد که به کلینیک روانپزشکی بیمارستان ابنسینای مشهد مراجعه داشتند. این کودکان از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و سپس بهطور تصادفی در دو گروه ۱۰ نفری (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامهٔ مرضی کودکان CSI-4 برای سنجش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی استفاده شد. مادران گروه آزمایش بهمدت ۸ جلسه در برنامهٔ آموزشی فرزندپروری مثبت شرکت کردند، ولی برای مادران گروه کنترل برنامهٔ آموزشی خاصی در نظر گرفته نشد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی تأثیرگذار است (۰٫۰۱ > p). نتیجهگیری: با استناد به یافتههای بهدستآمده از این پژوهش میتوان گفت برنامهٔ فرزندپروری مثبت رویکردی مناسب برای کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی است. |
کد مقاله | 31764 |
تعداد بازدید | 155 |
|