• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در رضایت از زندگی و عملکرد جنسی زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد
تعداد صفحات 0
نویسنده نسرین بک‌چالاکی - احمد منصوری
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 13
تاریخ انتشار 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد زنان  عملکرد جنسی زنان  عملکرد جنسی  رضایت‌مندی از زندگی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  مصرف کنندگان مواد مخدر  سوء مصرف مواد   قوچان (شهرستان)  
چکیده هدف: اختلال‌های مصرف مواد از اختلال‌های شایع و بسیار ناتوان‌کننده در زنان و مردان است که پیامدهای زیادی، از جمله کاهش عملکرد جنسی و رضایت از زندگی، را در پی دارد. متخصصان بهداشت روانی برای پیشگیری و درمان این اختلال‌ها درمان‌های دارویی و روان‌شناختیِ متنوعی مثل سم‌زدایی، درمان نگه‌دارنده با متادون، نوروفیدبک، روان‌تحلیلی، درمان‌های رفتاری، درمان‌های شناختی-رفتاری، درمان‌های حمایتی، درمان‌های عقلانی-هیجانی و رفتاری را به‌صورت فردی یا گروهی استفاده می‌کنند. یکی از درمان‌هایی که می‌تواند در درمان اختلال‌های مصرف مواد و پیامدهای مرتبط با آن‌ها استفاده شود، درمان «پذیرش و تعهد» است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان «پذیرش و تعهد» در عملکرد جنسی و رضایت از زندگی زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون برای گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد شهر قوچان بود که تعداد ۳۰نفر از آن‌ها به‌روش نمونه‌گیریِ در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵نفر) و کنترل (۱۵نفر) جای‌دهی شدند. گروه‌ها ازنظر متغیرهای جمعیت‌شناختی با یکدیگر همتا گردیدند. برای افراد گروه آزمایش، درمان «پذیرش و تعهد» در مداخلۀ ۸ جلسه‌ای انجام شد، درحالی‌که برای گروه کنترل چنین مداخله‌ای صورت نگرفت. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامۀ «رضایت از زندگی» (۱۹۸۵) و «شاخص عملکرد جنسی» (۲۰۰۰) را تکمیل کردند. داده‌های پژوهش به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخۀ ۲۲ و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که با حذف اثر نمره‌های پیش‌آزمون، درمان «پذیرش و تعهد» باعث بهبود عملکرد جنسی (۰٫۰۱ = p) و ابعاد آن، یعنی میل (۰٫۰۰۱ = p)، برانگیختگی (۰٫۰۰۱ = p)، ارگاسم (۰٫۰۰۱ = p)، رضایت (۰٫۰۰۳ = p) و درد (۰٫۰۰۳ = p) و همچنین افزایش رضایت از زندگی زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد گروه آزمایش درمقایسه با زنان گروه کنترل می‌شود (۰٫۰۰۱ = p).
نتیجه‌گیری: با‌توجه‌به یافته‌های به‌دست‌آمده از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که درمان «پذیرش و تعهد» روش سودمندی برای بهبود عملکرد جنسی و افزایش رضایت از زندگی زنان مبتلا به اختلال مصرف است و درمانگران می‌توانند از این رویکرد درمانی برای بهبود عملکرد جنسی و رضایت از زندگی مبتلایان به اختلال مصرف استفاده کنند.

کد مقاله 31763
تعداد بازدید 223

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397