عنوان | نقش الگوهای ارتباطی خانواده در پیشبینی مهارتهای فراشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان جهتگیری ارتباطی گفت و شنود شیراز جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده مهارتهای فراشناختی اختلال یادگیری ویژه |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی مهارتهای فراشناختی (برنامه ریزی، مرور ذهنی، کنترل و نظارت، ارزشیابی و سازماندهی) بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده در دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه است. روش بررسی: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان پژوهش ۸۳ نفر از دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژهٔ شهر شیراز بودند که بهشیوهٔ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامهٔ الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامهٔ مهارتهای فراشناختی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بهروش همزمان بهکار گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد بین جهتگیری گفتوشنود با مهارت برنامه ریزی همبستگی منفی و معنادار وجود داشته (۰٫۰۵ > p) و بین جهتگیری گفت وشنود با مهارتهای مرور ذهنی و کنترل و نظارت و ارزشیابی ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (۰٫۰۱ > p ). همچنین، مشخص شد جهت گیری همنوایی فقط با مهارت سازماندهی ارتباط مثبت و معناداری دارد (۰٫۰۱ > p). یافتهها نشان داد مهارتهای مرور ذهنی و کنترل و نظارت و ارزشیابی از طریق جهت گیری گفتوشنود بهصورت مثبت و معنادار (۰٫۰۰۱ > p) و درمقابل، برنامه ریزی بهصورت منفی و معنادار بر اساس جهت گیری گفتوشنود پیش بینی شد (۰٫۰۱ > p). همچنین مشخص شد جهتگیری همنوایی نیز فقط قادر است مهارت سازماندهی را بهطور مثبت و معنادار پیش بینی کند (۰٫۰۰۱ > p). نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت خانواده های دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه در بسیاری از زمینه ها باید به کودکان دارای اختلالشان آزادی داده و با گفتوگو به حل مشکلات و تعارضها بپردازند. در مواقع محدودی نیز از طریق جهتگیری همنوایی، کودکان با اختلال یادگیری ویژهشان را مدیریت کنند. |
کد مقاله | 31757 |
تعداد بازدید | 263 |
|