• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش الگوهای ارتباطی خانواده در پیش‌بینی مهارت‌های فراشناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه
تعداد صفحات 0
نویسنده قربان همتی علمدارلو - حانیه محمد اسمعیل بیگی - محمد رئوف انجم شعاع
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  شیراز  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  الگوی ارتباطی خانواده  مهارت‌های فراشناختی  اختلال یادگیری ویژه  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‏ بینی مهارت‏های فراشناختی (برنامه‏ ریزی، مرور ذهنی، کنترل و نظارت، ارزشیابی و سازمان‌دهی) بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه است.
روش‌ بررسی: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. شرکت‏ کنندگان پژوهش ۸۳ نفر از دانش‎آموزان با اختلال‌ یادگیری ویژهٔ شهر شیراز بودند که به‌شیوهٔ نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامهٔ الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامهٔ مهارت‏های فراشناختی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده ‏ها روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به‌روش هم‌زمان به‌کار گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین جهت‎گیری گفت‎وشنود با مهارت برنامه‏ ریزی همبستگی منفی و معنادار وجود داشته (۰٫۰۵ > p) و بین جهت‎گیری گفت‏ وشنود با مهارت‏های مرور ذهنی و کنترل و نظارت و ارزشیابی ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (۰٫۰۱ > p ). همچنین، مشخص شد جهت‏ گیری همنوایی فقط با مهارت سازمان‌دهی ارتباط مثبت و معناداری دارد (۰٫۰۱ > p). یافته‌ها نشان داد مهارت‏های مرور ذهنی و کنترل و نظارت و ارزشیابی از طریق جهت‏ گیری گفت‎وشنود به‌صورت مثبت و معنادار (۰٫۰۰۱ > p) و درمقابل، برنامه ‏ریزی به‌صورت منفی و معنادار بر اساس جهت‏ گیری گفت‎وشنود پیش‏ بینی شد (۰٫۰۱ > p). همچنین مشخص شد جهت‎گیری همنوایی نیز فقط قادر است مهارت‎ سازمان‌دهی را به‌طور مثبت و معنادار پیش ‏بینی کند (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت خانواده ‏های دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه در بسیاری از زمینه‏ ها باید به کودکان دارای اختلال‌شان آزادی‌ داده و با گفت‌وگو به حل مشکلات و تعارض‌ها بپردازند. در مواقع محدودی نیز از طریق جهت‎گیری همنوایی، کودکان با اختلال یادگیری ویژه‌شان را مدیریت کنند.

کد مقاله 31757
تعداد بازدید 263

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397