• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی یکپارچه بر خودپنداره جنسی و زودانزالی مردان
تعداد صفحات 0
نویسنده مصطفی بلقان آبادی - احمد احمدی علون آبادی - فاطمه ب‍ه‍رام‍ی‌ خوندابی - مریم فاتحی‌زاده - رضوان جزایری
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات جنسی  زوج درمانی  مرد  مشکلات جنسی مردان  زوج درمانی یکپارچه‌نگر  انزال زودرس  نیشابور (شهرستان)  خودپنداره جنسی  مشاوره زوجی  
چکیده هدف: زودانزالی از مشکلات جنسی بسیار شایع در مردان است. مردان زودانزال به‌لحاظ خودپندارهٔ جنسی دچار مشکل هستند. هدف از مطالعهٔ حاضر بررسی اثربخشی مشاورهٔ زوجی یکپارچه بر خودپندارهٔ جنسی و زودانزالی مردان بود.
روش‌بررسی: روش تحقیق نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. برای دستیابی به هدف تحقیق از میان مردان مراجعه‌کننده با شکایت زودانزالی به پزشکان مراکز درمانی شهر نیشابور، تعداد ۳۰ نفر به‌شیوهٔ هدفمند انتخاب شدند. افزاد انتخاب‌شده در دو گروه آزمایش و کنترل (۱۵ نفر در هر گروه) به‌صورت تصادفی جایگزین گردیدند. گروه آزمایش مداخلهٔ زوج‌درمانی یکپارچه را دریافت کردند و گروه کنترل نیز در لیست انتظار قرار داشتند. ابزار پژوهش عبارت بودند از مقیاس خودپندارهٔ جنسی فرم کوتاه (MSSQ-short form) و مقیاس سنجش زودانزالی (PEDT) سیموندز، روبلین، ‌هارت، و آلثوف (۲۰۰۳). روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سطح توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف‌معیار و در سطح استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین مردانی که مداخلهٔ زوج‌درمانی یکپارچه را دریافت کرده بودند و مردان گروه کنترل تفاوت معناداری در میزان خودپندارهٔ جنسی (۰٫۰۰۱ > p) و زودانزالی (۰٫۰۰۱ > p ) آنان وجود دارد. نمرات خودپندارهٔ جنسی و زودانزالی مردانی که مداخلهٔ زوج‌درمانی یکپارچه را دریافت کرده بودند، در مرحلهٔ پس‌آزمون و پیگیری در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته بود.
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های می‌توان نتیجه گرفت که زوج‌درمانی یکپارچه می‌تواند در بهبود خودپندارهٔ جنسی مردان زودانزال اثربخش باشد. خودپندارهٔ جنسی درواقع می‌تواند یکی از عوامل روان‌شناختی بروز زودانزالی و نگهدارندهٔ آن باشد. لذا بهبود خودپندارهٔ جنسی در بهبود زودانزالی نیز می‌تواند اثربخش باشد.

کد مقاله 31756
تعداد بازدید 251

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397