• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل مؤثر بر آموزش سلامت جنسی کودکان: یک مطالعه مروری
تعداد صفحات 0
نویسنده صغری خانی - ژیلا گنجی - نورالدین موسوی نسب - زهرا بریمانی آبکسری
مشخصات نشریه فصلنامه تعالي باليني - دانشگاه علوم پزشکی مازندران شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه سوء استفاده جنسی از کودکان  آموزش جنسی  سلامت جنسی  آموزش سلامت  سلامت کودکان  امنیت کودک  مطالعه مروری  
چکیده سلامت جنسی کودکان به معنای تأمین حریمی امن برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی و امکان رشد و تکامل جنسی طبیعی هست. آموزش و آگاهی کودکان در این زمینه لازم و ضروری است و نقش تعیین‌کننده‌ای در تکامل و سلامت عمومی، ‌جنسی و باروری آن‌ها دارد. لذا این مطالعه با هدف مروری بر عوامل مؤثر بر آموزش سلامت جنسی کودکان انجام شد.
مطالعه حاضر، مطالعه‌ای مروری نقلی بوده که جهت تدوین این مقاله، در ابتدا جستجو در بانک اطلاعاتی اینترنتی Google Scholar و به‌طور اختصاصی ­تر در پایگاه­ های اطلاعاتی فارسی؛ SID، Magiran و در پایگاه­ های انگلیسی Science Direct، PubMed، Web Of Science، با استفاده از کلیدواژه­ های فارسی؛ آموزش جنسی، سلامت جنسی و کودکان و کلیدواژه‌های انگلیسی Sexuality Education، Sexual Health، Children، Sex Education انجام و مقالات مرتبط با موضوع مقاله از سال 2018-2001 وارد شدند. درمجموع 87 مطالعه استخراج شد که 17 مقاله متناسب با هدف این مطالعه بود.
یافته­ ها: عوامل مؤثر بر آموزش سلامت جنسی کودکان در 3 طبقه دسته‌بندی شدند: 1: عوامل مربوط به والدین: جنسیت، آگاهی ضعیف، بینش ناکافی، ‌نگرانی زیاد، شک و سرگردانی، ‌شرم و حجب، عدم­ اطمینان، ‌عدم دریافت آموزش،‌ دریافت دانش از منابع نامعتبر،‌ درک از کودک و نقش خود به­ عنوان والد و تصور از آموزش جنسی. 2: عوامل مربوط به معلم: جنسیت، ‌سن،‌ مدت خدمت،‌ مهارت دانشگاهی،‌ محل اقامت،‌ محل کار، وضعیت تأهل،‌ عادات مذهبی، شرکت در دوره‌های آموزشی، دانش ناکافی،‌ عدم اطمینان در ارائه آموزش،‌ راحت نبودن و شرم،‌ نگرانی از نگرش والدین و ‌عدم­ دسترسی به منابع آموزشی. 3: عوامل مربوطه به فرهنگ و اجتماع: تابو بودن مسائل جنسی، سیاست‌ها،‌ ساختار فرهنگی خانواده، ‌پذیرش اجتماعی و فرهنگی و منابع محدود آموزشی.
نتایج مروری بر مطالعات نشان داد عوامل متعددی در آموزش سلامت جنسی کودکان مؤثر می‌باشند. جهت دستیابی به ‌سلامت جنسی کودکان ضروری است این عوامل شناسایی شوند و برنامه‌ریزی برای کاهش عوامل منفی و تقویت عوامل مثبت صورت پذیرد.

کد مقاله 31674
تعداد بازدید 188

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397