• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، تـعارض والد فرزند و خوداثرمندی والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه
تعداد صفحات 24
نویسنده علی شریفی ریگی - نسرین حسینی رمقانی - سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز سابق) - دانشگاه تبریز سال 13 پیاپی 51
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 136-113
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  دانش‌آموزان دختر  اضطراب  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  خوداثرمندی  تعارضات والد فرزند  ذهن آگاهی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  خوداثرمندی والدینی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  والدگری  راهبردهای حل تعارض با والدین   آموزش فرزندپروری  اضطراب مادر  فرزندپروری ذهن آگاهانه  دختران مقطع ابتدایی  والدگری مادران  
چکیده هدف اين پژوهش بررسي تأثير آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب، تعارض والد- فرزند و خوداثرمندي والدگري مادران داراي کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي-کمبود توجه بود. طرح پژوهش به صورت نيمه آزمايشي و از نوع پيش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. بدين منظور 82 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي مبتلا به اختلال بيش فعالي-کمبود توجه به صورت تصادفي به دو گروه آزمايشي و گواه (در هر گروه 41 نفر) تقسيم شدند. از مقياس کانرز والدين، پرسشنامه هاي اضطراب بک، پرسشنامه خوداثرمندي والدگري و مقياس راهبردهاي تعارض براي گردآوري داده ها استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي، به مدت 2 جلسه 8 ساعته بر روي گروه آزمايشي اعمال گرديد. داده ها با آزمون تحليل کوواريانس چند متغيري (مانکوا) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافـته ها نشان داد که آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي منجر به تـفاوت معنادار آماري ( )p > 0/004 بين مراحل پيش و پس آزمون در نمره کلي اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندي والدگري در گروه آزمايش شد. با توجه به اثربخش
بودن استفاده از برنامه فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي در کاهش علايم اضطراب، تعارض والد- فرزند، و افزايش خوداثرمندي والدگري در مادران داراي کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي-کمبود توجه، آموزش اين برنامه در راستاي کاهش فشار رواني و بهبود سلامت عمومي اين گروه از افراد جامعه پيشنهاد ميشود.

کد مقاله 31650
تعداد بازدید 166

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397