• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل مؤثر بر ترس از زایمان طبیعی بر اساس سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده در زنان باردار شهرستان الشتر در سال 1394
تعداد صفحات 7
نویسنده منیر یوسفوند - محبوبه خورسندی - نسرین روزبهانی - مهدی رنجبران
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 4
تاریخ انتشار آذر و دی - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 120-114
زبان فارسی
کلید واژه زنان باردار  سزارین  زایمان طبیعی  زایمان  ترس از زایمان  نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده  الشتر (شهرستان)  
چکیده مقدمه: ترس از زایمان طبیعی، مشکلی شایع در زنان باردار است که بسیاری مواقع منجر به درخواست سزارین می‌‌شود. با توجه به عوارض سزارین برای مادر و نوزاد، انجام تحقیقاتی در زمینۀ عوامل پیشگویی‌کنندۀ ترس از زایمان ضروری است.
روش کار: این مطالعۀ مقطعی ـ تحلیلی روی ۲۰۰ نفر از زنان باردار (۲۰ تا ۳۶ هفته) شهر الشتر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده در سال ۱۳۹۴ انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسش‌نامه‌ای محقق‌ساخته است که سازه‌‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده (نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درک شده، قصد رفتاری) و آگاهی را در بر می‌‌گرفت و پرسش‌نامۀ استاندارد ترس زایمان بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نسخۀ ۲۰ نرم‌افزار SPSS و استفاده از آزمون‌های‌ آنالیز واریانس یک‌طرفه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.
یافته‌ها: ۷۱ نفر از ۲۰۰ خانم مطالعه‌شده (۳۵/۵%) قصد انجام سزارین داشتند. بین نمرۀ سازه‌های نگرش و نیز کنترل رفتار درک‌شده با ترس زایمان همبستگی معکوس و معنی‌داری مشاهده شد. نگرش، مهم‌ترین متغیر پیشگویی‌‌کنندۀ ترس زایمان بود (۰/۲۹- = Beta استاندارد). متغیرهای ترس، نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده بین زنانی که قصد زایمان طبیعی داشتند و زنانی که قصد سزارین داشتند از اختلاف معناداری از نظر آماری برخوردار بودند.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود در زمان طراحی مداخلات آموزشی برای کاهش میزان ترس زایمان و کاهش سزارین غیرضروری بر ارتقای عوامل مؤثر بر ترس (نگرش مثبت و کنترل رفتار درک‌‌شده) در فرد تأکید شود.

کد مقاله 31611
تعداد بازدید 273

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397