• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان گونه‌شناسی سازمان فضایی و سلسله مراتب ورود در خانه‌های ایرانی با تأکید بر محرمیت
تعداد صفحات 16
نویسنده میترا غفوریان - مینا پی‌سخن - الهام حصاری
مشخصات نشریه فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه کالبدی (برنامه ریزی کالبدی فضایی سابق) – دانشگاه پیام نور شماره 3 پیاپی 7
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 144-129
زبان فارسی
کلید واژه محرمیت  تهران  حریم خصوصی  ورودی  سلسله مراتب  محلات تهران  گونه‌شناسی  مسکن  بافت تاریخی  معماری ایرانی  خانه ایرانی  فرهنگ ایرانی  خانه‌های تاریخی  خانه‌های مسکونی معاصر  منطقه 12 تهران  سنگلج (محله)  امامزاده یحیی (محله)  
چکیده محرمیت و حریم خصوصی یکی از معیارهای مورد توجه طراحی و ساخت شهرهای اسلامی بوده است. از آنجا که الگوی خانه­ های معاصر تهران تا حدودی گواه بر بی ­توجهی به اصل محرمیت در معماری و فرهنگ ایران است، ارائه الگویی برای حفظ محرمیت در خانه­ های امروزی بر اساس گونه­ شناسی مسکن، یکی از ضروریات مهم به نظر می­رسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی موضوع محرمیت در خانه­ های بافت تاریخی تهران از طریق گونه­ شناسی است، که می تواند سبب بازیابی آن برای ساکنان این محدوده­ های مسکونی شود. برای این منظور، خانه­ های تاریخی و معاصر دو محله سنگلج و امامزاده یحیی، واقع در منطقه 12 تهران، با بررسی نقشه­ ها و بازدید­های میدانی انتخاب شدند. سپس گونه­ شناسی فضاهای ورود بر اساس سلسله مراتب ورود به خانه مورد مطالعه و بدین وسیله سیر تحول این فضاها در خانه­ های این دو محله مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ های تحقیق نشان می­دهد که در خانه­ های تاریخی تهران، سلسله مراتبی در ورود به خانه متناسب با نیازهای ساکنان وجود داشته که کمتر در اولویت توجه طراحان امروزی قرار گرفته است. از این رو، با ایجاد سلسله مراتب در فضای ورود، علاوه بر ایجاد محرمیت، می­توان به تعریف درستی از فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی در خانه دست یافت و از اختلال در کاربری و هویت دیگر فضاها جلوگیری به عمل آورد. یافته ­های تحقیق حاکی از آن است که بازشناسی فضاهای ورود می تواند منجر به ارائه الگویی برای دستیابی به محرمیت شود، که اصلی جدا نشدنی از هویت در معماری و فرهنگ ایرانی است.

کد مقاله 31574
تعداد بازدید 223

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397