• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه خودکارآمدی عمومی و سبک‌های دلبستگی با تصویر بدنی دانش‌آموزان دختر
تعداد صفحات 9
نویسنده فاطمه خورشیدی - قربان فتحی اقدم
مشخصات نشریه دوماهنامه روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 34-26
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  دلبستگی  تصویر بدنی  خودکارآمدی عمومی  سبک دلبستگی ایمن  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  سبک‌های دلبستگی  قزوین (شهرستان)  سبک دلبستگی اجتنابی  خودتوصیفی بدنی  خودکارآمدی  دلبستگی دختران  خودکارآمدی دختران   سبک دلبستگی دوسوگرا  
چکیده مقدمه: تصویر بدن سازه ای چندبعدی است که مطالعات علمی فزاینده ای را در طی چند دهه اخیر به خود اختصاص داده است. پژوهش های متعددی به بررسی رابطه تصویر بدن با کنش های روانی-اجتماعی و بالعکس پرداخته اند. این پژوهش نیز با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی و سبک های دلبستگی با تصویر بدنی دانش آموزان دختر انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی-همبستگی بود. برای دستیابی به هدف از بین تمامی دانش آموزان دختر (373 دانش آموز) سال اول دوره متوسطه دوم هنرستان های دولتی شهر قزوین، که در سال تحصیلی 96- 95 مشغول به تحصیل بودند؛ 181 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. سپس مقیاس دلبستگی رأس، پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی و خودتوصیفی بدنی در مورد هر یک از آزمودنی ها اجرا شد. در پایان داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته های به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد بین خودکارآمدی با تصویر بدنی رابطه معناداری وجود دارد (01/0 P < ). بدین معنا که هرچه خودکارآمدی دانش آموزان بیشتر باشد تصویر بدنی مثبت تری از خود دارند. از بین انواع سبک دلبستگی (ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) دانش آموزان دارای سبک دلبستگی ایمن، تصویر بدنی بهتری از خود دارند (01/0 P < ) و دانش آموزانی که سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا دارند تصویر بدنی خوبی برخوردار نیستند. همچنین از میان متغیرهای پیش بین خودکارآمدی، و سبک دلبستگی ایمن، اجتنابی قادر به پیش بینی تصویر بدنی دانش آموزان دختر می باشد (01/0 P < ).
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد بین خودکارآمدی عمومی و سبک های دلبستگی با تصویر بدنی رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود در ارتباط با اصول و مفاهیم مورد تأکید در افزایش خودکارآمدی، نحوه استفاده از ابزارهای علمی و کاربردی ارتقای فرآیندها، برنامه های آموزشی تخصصی برای دانش آموزان، والدین و معلمان برنامه های آموزشی در نظر گرفته شود.

کد مقاله 31566
تعداد بازدید 162

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397