• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر تحمل پریشانی زوجین نابارور شهر اصفهان
تعداد صفحات 8
نویسنده صبا فقیه - حمید کاظمی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 1 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 29-22
زبان فارسی
کلید واژه زوجین نابارور  اصفهان  زوجین شهر اصفهان  ناباروری  زوج درمانی هیجان مدار  تحمل پریشانی  
چکیده مقدمه: تحمل پریشانی پایین یکی از مشکلاتی است که ناباروری، بر زوجین تحمیل می‌کند. زوج‌درمانی هیجان­ مدار از جمله مداخلاتی است که در سال‌های اخیر در درمان مشکلات روان‌شناختی زوجین نابارور مورد استفاده قرار گرفته است، به همین منظور پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی زوج‌درمانی هیجان­ مدار بر تحمل پریشانی زوجین نابارور شهر اصفهان انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی می‌باشد که با استفاده از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوج‌های نابارور مراجعه کننده به مراکز ناباروری شهر اصفهان در سال 1394 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) را به عنوان پیش‌آزمون تکمیل کردند. پس از هشت جلسه‌ زوج‌درمانی هیجان­ مدار طی چهار هفته، مجدداً پس‌آزمون اجرا شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس تک متغیره 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که میانگین گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل از مرحله پیش‌آزمون (37/29) به پس‌آزمون (13/33) افزایش یافته است، بدین ترتیب این مداخله باعث ارتقای تحمل پریشانی زوج‌های نابارور شده است (001/0 p = ).
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه اجرای زوج‌درمانی هیجان­ مدار، تحمل پریشانی زوج‌ها را افزایش داده است، این مداخله به منظور بهبود تحمل پریشانی زوج‌های نابارور توصیه می‌شود.

کد مقاله 31558
تعداد بازدید 232

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397