• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر درمان ذهن آگاهی بخشش محور و درمان هیجان مدار بر افسردگی و تاب‌آوری زنان آسیب‌دیده از پیمان‌شکنی همسر
تعداد صفحات 11
نویسنده پریسا آقاگدی - محسن گل‌پرور - اصغر آقایی جوشقانی - فلور خیاطان
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 1 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 11-1
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  خیانت به همسر  زنان اصفهان  درمان متمرکز بر هیجان  اصفهان  ذهن آگاهی  خیانت زناشویی  پیمان‌شکنی زناشویی  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   تاب‌آوری  درمان‌های روان‌شناختی  بخشش محور  تاب‌آوری زنان  
چکیده مقدمه: در میان درمان­های روان­شناختی، درمان ذهن­ آگاهی بخشش­ محور و درمان هیجان­ مدار می­توانند برای زنان آسیب­ دیده از پیمان­شکنی همسر مفید باشند. بر همین اساس، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان ذهن ­آگاهی بخشش محور و درمان هیجان­ مدار بر افسردگی و تاب­ آوری زنان آسیب‌دیده از پیمان­شکنی همسر اجرا شد.
مواد و روش ­ها: این پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی (نیمه آزمایشی) سه گروهی دو مرحله­ ای (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) بود. جامعه آماری پژوهش زنان آسیب‌دیده از پیمان­شکنی همسر در شهر اصفهان بودند که 45 نفر از آن­ها به صورت هدفمند انتخاب و به­ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه تاب­ آوری استفاده شد. گروه درمان ذهن­ آگاهی بخشش محور به مدت 11 جلسه و گروه درمان هیجان­ مداربه مدت 9 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. داده­ ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) تحلیل شد.
یافته ­ها: بین درمان ذهن­ آگاهی بخشش محور (37/10) با گروه گواه (53/20) در افسردگی در پس­ آزمون (001/0 > p )، و بین درمان ذهن­ آگاهی بخشش محور (40/93) و درمان هیجان­ مدار (13/88) با گروه گواه (33/63) در تاب­ آوری تفاوت معنی­ داری وجود داشت (001/0 > p). اما بین درمان هیجان­ مدار (67/13) با گروه گواه (53/20) در افسردگی تفاوت معنی­ داری دیده نشد.
نتیجه ­گیری: بر پایه یافته­ های پژوهش، درمان ذهن­ آگاهی بخشش محور برای درمان افسردگی و تاب­ آوری و درمان هیجان­ مدار نیز برای تقویت تاب­ آوری زنان آسیب­ دیده از پیمان­شکنی همسر مؤثر هستند. توصیه می­شود در راستای ارتقاء توان و سلامت روان­شناختی زنان آسیب‌دیده از پیمان‌شکنی همسر، این دو درمان مورد استفاده قرار گیرند.

کد مقاله 31557
تعداد بازدید 197

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397