• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش راه حل محور بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی در زوجین شهر اصفهان
تعداد صفحات 10
نویسنده مریم اولیازاده - زهره رئیسی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 و 4 پیاپی 33
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 10-1
زبان فارسی
کلید واژه اصفهان  زوجین شهر اصفهان  کیفیت زندگی زناشویی  کیفیت زندگی  تعارض زناشویی  درمان راه حل مدار  کیفیت زندگی زوجین  
چکیده مقدمه: در سال­های اخیر، توجه به کیان خانواده و عوامل مؤثر بر آن، موضوع پژوهش­های متنوعی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راه­ حل محور بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی در زوجین شهر اصفهان بود.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مرکز مداخله در بحران و کاهش طلاق بهزیستی شهر اصفهان در سال 1394 تشکیل دادند. 20 زوج به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­ های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی Sanaei و Barati (1390) و کیفیت زندگی زناشویی سازمان بهداشت جهانی (1996) بود. برای گروه آزمایش، 7 جلسه 90 دقیقه­ ای هفته­ ای یک جلسه، آموزش راه­ حل محور اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. بعد از اجرای مداخله آموزشی، داده­ ها جمع­ آوری و از طریق روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: میانگین و انحراف معیار گروه آزمایش در مؤلفه تعارضات زناشویی در پیش­ آزمون (08/6 ± 00/150) و در پس­ آزمون (20/5 ± 80/107)، در مؤلفه کیفیت زندگی در پیش­ آزمون (06/5 ± 40/60) و در پس­ آزمون (68/ 3 ± 75/77) بود. میانگین و انحراف معیار گروه کنترل در مؤلفه تعارضات زناشویی در پیش­ آزمون (30/6 ± 00/149) و در پس­ آزمون (93/5 ± 80/150)، در مؤلفه کیفیت زندگی در پیش­ آزمون (48/5 ± 10/62) و در پس­ آزمون (08/6 ± 95/61) بود. میانگین مؤلفه­ های تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی پس از ارائه مداخله آموزشی بین دو گروه آزمایش و کنترل دارای تفاوت معنی­ داری بود (001/0 > p).
نتیجه­ گیری: بنابر نتایج پژوهش حاضر و پیشینه پژوهشی، می­توان روش راه­ حل محور را به عنوان روشی کارآمد در کاهش تعارضات زناشویی و افزایش کیفیت زندگی زوجین دارای مشکلات ارتباطی و زناشویی پیشنهاد نمود.

کد مقاله 31553
تعداد بازدید 199

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397