• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی مداخله جیره عاطفی بر رابطه والد کودک و استرس والدینی مادران خردسالان با علائم شبه اتیسم در معرض دایه‌گری دیجیتالی
تعداد صفحات 10
نویسنده سعید صادقی - حمیدرضا پوراعتماد - رضا خسروآبادی - جلیل فتح آبادی - صدیقه نیکبخت
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 26 پیاپی 137
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 10-1
زبان فارسی
کلید واژه اتیسم  رابطه والد فرزند  کودک خردسال  مادران کودکان اتیستیک  استرس والدین  والدین کودکان با اختلال اتیسم  غنی‌سازی عاطفی  دایه‌گری دیجیتالی  جیره عاطفی  
چکیده مقدمه و هدف: در سال­های اخیر استفاده افراطی از وسایل دیجیتال در خردسالان افزایش چشمگیری داشته است و این استفاده افراطی پیامدهای نامناسب جسمانی، شناختی، هیجانی، اجتماعی و روانی از جمله تضعیف رابطه والد-کودک را به دنبال داشته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله جیره عاطفی بر غنی­ سازی رابطه والد-کودک و کاهش استرس والدینی در مادران خردسالان در معرض دایه­ گری دیجیتالی انجام شد.
مواد و روش­ها: طرح پژوهش شبه تجربی از نوع پیش­ آزمون-پس‌آزمون-پیگیری بدون گروه کنترل بود. 12 نفر از خردسالان در معرض دایه ­گری دیجیتالی با علائم اًتیسم که به مرکز اًتیسم آوا مراجعه کردند به­ صورت در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به مدت 2 ماه مداخله جیره عاطفی دریافت کردند. برای ارزیابی اثربخشی مداخله از فرم کوتاه مقیاس رابطه والد-کودک (1994) و فرم کوتاه مقیاس استرس والدینی (1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم‌افزار SPSS25 استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازه­ گیری­ مکرر نشان داد که شرکت در مداخله جیره عاطفی سبب کاهش میزان مواجهه خردسالان با وسایل دیجیتال، افزایش نزدیکی و کاهش تعارض در رابطه بین والد-کودک، کاهش استرس و آشفتگی والدین و نیز بهبود تعاملات ناکارآمد بین والدین و کودک شده است. اندازه اثر مداخله بر کاهش میزان استفاده از وسایل دیجیتال بزرگ و بر مؤلفه‌های استرس والدینی و نزدیکی-تعارض رابطه بین والد-کودک متوسط بود و اثربخشی پس از گذشت دو ماه از اتمام مداخله پایدار بود.
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها، آموزش به والدین برای غنی­ سازی عاطفی رابطه با کودک در معرض دایه­­ گری دیجیتالی با کاهش میزان مواجهه با وسایل دیجیتال، بهبود رابطه والد-کودک و کاهش استرس والدینی همراه بود؛ بنابراین از این روش می­توان برای غنی­ سازی زندگی خردسالانی که در معرض دایه‌گری دیجیتالی بوده­ اند، استفاده کرد.

کد مقاله 31475
تعداد بازدید 199

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397