• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مبانی فقهی جواز سقط جنین با تأکید بر قاعده فقهی تزاحم
تعداد صفحات 7
نویسنده هادی کرامتی معز - محمدصادق چاووشی - سامان عبدالهی
مشخصات نشریه فصلنامه قرآن و طب شماره 2 پیاپی 8
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 79-73
زبان فارسی
کلید واژه سقط جنین  مبانی فقهی  فقهای امامیه  سلامت مادر  ادله حرمت سقط جنین  ادله فقهی سقط جنین  جواز سقط جنین  سقط جنین در فقه  حکم شرعی سقط جنین  حکم سقط جنین به دلیل تهدید جان مادر  حکم سقط جنین در اسلام  حکم سقط جنین در فقه امامیه  سقط جنین در صورت تهدید جان یا سلامت مادر  سقط جنین در اسلام  تزاحم   سقط جنین درمانی  قواعد فقهی  احکام سقط جنین  قاعده تزاحم  
چکیده مقدمه: حرمت سقط جنين از احكام اوليه و مسلمي است كه عمومات كتاب و سنت بالصراحه بر آن دلالت دارند اما همانند هر حكم اوليه اي در صورت عروض عناوين ثانويه، قابل تغيير است و امكان جواز سقط وجود دارد. هدف مطالعه حاضر بررسي مباني فقهي جواز سقط جنين با تاكيد بر قاعده فقهي تزاحم بود.
نتيجه گيري:
عده اي از فقهاي اماميه معتقدند تنها وقتي كه روح در جنين دميده نشده است و حفظ حيات مادر متوقف بر سقط جنين باشد، اين عمل جايز است و مي توان با استناد به قاعده تزاحم جنين را سقط كرد. گروهي ديگر معتقدند حتي با دميده شدن روح در جنين براي دفاع از جان مادر مي توان جنين را سقط كرد. عده اي بر اساس قاعده تزاحم مادر را مجاز به سقط جنين مي دانند و براي جان مادر اهميت بيشتري قايل هستند، ولي اگر جان مادر و جنين از نظر درجه اهميت مساوي باشند، طبق قاعده تزاحم و دوران امر بين محذورين، اگر مرجحي بر يكي از دو طرف نباشد؛ عقل به تخيير حكم مي كند و زن باردار مخير بين حفظ نفس خود و سقط جنين است. از منظر فقهاي اماميه در صورتي كه بقاي جنين مستلزم نقص عضو يا درد غيرقابل تحمل براي مادر باشد، سقط جنين تا قبل از ولوج روح به دليل حفظ سلامتي مادر جايز است. عده اي ديگر معتقد هستند مادر مي تواند حتي با ولوج روح در جنين درمان شود و نيازي نيست كه آن را به تاخير اندازد؛ حتي اگر درمان موجب سقط جنين شود و ايشان طبق قاعده تزاحم مي گويند جان مادر رجحان دارد.

کد مقاله 31295
تعداد بازدید 302

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397