عنوان
|
تدوین یک برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر گلاسر و بررسی اثربخشی آن بر بهبود روابط مادر فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
محمد سید محمودیان - حمید علیزاده - شهلا پزشک - احمد برجعلی - نورعلی فرخی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-19 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش مادران رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری رابطه مادر کودک اختلال نافرمانی مقابلهای اختلال رفتاری فرزندان تکنیکهای آدلر گلاسر
|
چکیده
|
اختلال نافرمانی مقابلهای نوعی اختلال رفتاری است که در پدیدآیی آن به نقش مهم روابط والد- فرزند تاکید میشود. ارتباط نامناسب بین مادر- فرزند میتواند این اختلال را ایجاد، حفظ و تشدید نماید. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مادران مبتنی بر تکنیکهای آدلر-گلاسر و بررسی اثربخشی این برنامه بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. از این جامعه، 40 نفر از والدین با کودک دارای اختلال نافرمانی مقابلهای انتخاب و در دو گروه 20 نفره به صورت تصادفی منتسب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند (PCRS) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای تکنیکهای آدلر-گلاسر را دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون برنامه تکنیکهای آدلر-گلاسر بر بهبود روابط مادر- فرزند در کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای تاثیر معنادار دارد. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت از این برنامه آموزشی میتوان برای بهبود روابط مادر- فرزندی در کودکان اختلال نافرمانی مقابلهای بهعنوان روش مداخلهای موثر، بهره برد.
|