| عنوان | بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر تنیدگی والدینی و روابط مادر کودک در مادران کودکان مبتلا به شب ادراری |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی سال 19 شماره 2 پیاپی 72 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 124-115 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | تنیدگی والدینی شب ادراری برنامه فرزندپروری مثبت رابطه مادر کودک فرزندپروری مثبت آموزش فرزندپروری |
| چکیده |
اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش فرزندپروري مثبت بر تنيدگي والدين و روابط مادر- كودك در مادران كودكان مبتلا به اختلال شب ادراري صورت گرفته است. بر اين اساس، در يك طرح شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل، 30 نفر از مادران كودكان 12-5 ساله مبتلا به اختلال شب ادراري مراجعه كننده به مراكز درماني، به شيوة در دسترس انتخاب شدند و به شيوة تصادفي در دو گروه آزمايش (آموزش فرزندپروري مثبت) و كنترل گمارده شدند. آموزش فرزندپروري مثبت در طي 8 جلسة 90 دقيقه اي براي گروه آزمايش ارائه شد. كليه آزمودني ها قبل از مداخله و در پايان مداخله به پرسشنامه هاي تنيدگي والدين و روابط مادر- كودك پاسخ دادند. نتايج حاصل از تحليل كوواريانس نشان داد كه آموزش فرزندپروري مثبت بر روي تنيدگي والديني ( 0006/0 p < ) و روابط مادر- كودك ( 0001/0 p < ) مؤثر بود. بر اساس نتايج به دست آمده مي توان مطرح ساخت كه آموزش فرزندپروري مثبت منجر به كاهش شدت تنيدگي والديني و بهبود روابط مادر- كودك در مادران كودكان مبتلا به اختلال شب ادراري مي شود. |
| کد مقاله | 31155 |
| تعداد بازدید | 263 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...