• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی میزان رضایتمندی از تجربه زایمان طبیعی و عوامل مرتبط با آن در زنان شهر رشت
تعداد صفحات 10
نویسنده مونا قبادی - طاهره ضیایی - نوشاز میرحق‌جو - فرزانه پازنده - احسان کاظم نژاد لیلی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 20 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 224-215
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زن  زایمان طبیعی  زایمان  لیبر  رشت (شهرستان)  تجربه زایمان  مراقبت مامایی  
چکیده زمينه و هدف: رضايت زنان از ليبر و زايمان، شاخص مهمي جهت ارزيابي كيفيت مراقبت هاي مامايي است، بنابراين اين مطالعه با هدف تعيين ميزان رضايتمندي و عوامل مرتبط با رضايت زنان از تجربه زايمان طبيعي صورت گرفت.
روش كار: پژوهش حاضر يك مطالعه توصيفي- تحليلي بود كه با مشاركت 126 زن بستري در بخش بعد از زايمان طبيعي انجام گرفت. نمونه ها به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه اي محقق ساخته و شامل 3 بخش عوامل انساني، عوامل محيطي و اقدامات مرتبط با فرايند ليبر و زايمان بود. داده هاي پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و آزمون هاي همبستگي اسپيرمن، پيرسون و تي تست تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: ميانگين نمره رضايتمندي مادران از تجربه زايمان طبيعي 6/53 ± 59/03 و در حد متوسط بود. بيشترين ميزان رضايتمندي از عوامل محيطي گزارش شد (2/78 ± 68/00). رضايتمندي مادر از دسترسي به امكانات ليبر و دريافت اطلاعات كافي پيرامون مراحل ليبر و زايمان، تاثيرات يكساني در رضايتمندي مادران از تجربه زايمان داشتند (0/001، p < 0/54 = r ). برخورد محترمانه پرسنل ليبر، مهمترين عامل در جلب رضايت مادران از تجربه زايمان بود (0/001 p < ، 0/06 r = ).
نتيجه گيري: كيفيت روابط بين زنان و مراقبين از مهمترين عوامل مرتبط با ميزان رضايتمندي زنان از زايمان طبيعي بود. پيشبرد مراقبت حين ليبر و زايمان به سوي مراقبت هاي مامايي زن محور و ايجاد روابط مناسب با زنان از موثرترين اقدامات جهت ارتقا كيفيت مراقبت هاي مامايي و بهبود رضايت زنان از زايمان طبيعي مي باشد.

کد مقاله 31127
تعداد بازدید 196

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397