• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ابعاد شناختی، هیجانی و رفتاری تصویر بدنی در زنان علاقمند به جراحی زیبایی
تعداد صفحات 13
نویسنده نگار صادقی - علیرضا مرادی - جعفر حسنی - شهرام محمدخانی
مشخصات نشریه فصلنامه پوست و زيبايي - مركز آموزش و پژوهش بيماريهاي پوست و جذام، دانشگاه علوم پزشكي تهران شماره 2 پیاپی 34
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 112-100
زبان فارسی
کلید واژه تصویر بدنی  زنان و جراحی زیبایی  نارضایتی از تصویر بدنی  نارضایتی از بدن  بعد شناختی  بعد رفتاری  ابعاد هیجانی  عمل زیبایی  نگرش‌های ناکارآمد ظاهری  راهبرهای مقابه‌ای تصویر بدنی  
چکیده زمينه و هدف: جراحي زيبايي از پديده هاي رايج دهه هاي اخير است و تصوير بدني، عاملي كليدي در گرايش به آن است. اما تصوير بدني، مفهومي چندبعدي است كه بايد همه ابعاد آن بررسي گردند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ابعاد شناختي، هيجاني و رفتاري تصوير بدني در زنان علاقمند به جراحي زيبايي انجام گرفت.
روش اجرا: مطالعه حاضر يك مطالعه علي ـ مقايسه اي از انواع مطالعات توصيفي بود. نمونه ي 600 نفري از دانشجويان دختر سنين 18 تا 35 سال از دانشگاه هاي شهر تهران به شيوه ي نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و مجموعه اي از پرسش نامه هاي مقياس باورها درباره ظاهر (BAAS)، مقياس تصوير بدني (BASS)، مقياس راهبردهاي مقابله اي مرتبط با تصوير بدني (BICSI) و مقياس پذيرش جراحي زيبايي (ACSS) را تكميل كردند. داده هاي گردآوري شده با روش تحليل واريانس چندمتغيره تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: دانشجويان علاقمند به جراحي زيبايي نسبت به دانشجويان غيرعلاقمند نمرات بالاتري در مولفه هاي ارزش گذاري ظاهري به عنوان مولفه ي شناختي و نارضايتي بدني به عنوان مولفه ي هيجاني تصوير بدني به دست آوردند. در سه مولفه رفتاري تصوير بدني تنها در راهبرد بازسازي ظاهري بين دو گروه از دانشجويان علاقمند و غيرعلاقمند تفاوت معنادار وجود داشت و در راهبردهاي پذيرش و اجتناب بين دانشجويان تفاوتي وجود نداشت (0001/0 P < ).
نتيجه گيري: هر سه بعد شناختي، هيجاني و رفتاري در جراحي زيبايي با اهميت است و زنان علاقمند به جراحي زيبايي نه تنها دچار نارضايتي بدني هستند بلكه نگرش هاي ناكارآمدي در حوزه هاي ارتباطات بين فردي، پيشرفت شخصي و خودپنداره دارند و از راهبردهاي مبتني بر تغيير بدن استفاده مي كنند. اين يافته ها مي توانند در برنامه هاي پيشگيري و درمان مورد استفاده قرار بگيرند.

کد مقاله 31110
تعداد بازدید 215

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397