• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر جنسیت و تمرینات شناختی و عملکردی بر کنترل وضعیت افراد میان‌سال
تعداد صفحات 9
نویسنده ماندانا سنگاری - محمدکاظم واعظ موسوی - مهدی نمازی زاده
مشخصات نشریه دوماهنامه پژوهش در علوم توان‌بخشي - دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي - درماني اصفهان سال 13 شماره 5
تاریخ انتشار آذر و دی - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 286-278
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  میانسالان  میانسالی  زنان میانسال  تعادل وضعیت  تمرینات توجهی  تمرینات شناختی  تمرینات عملکردی  مردان میانسال  
چکیده مقدمه: کنترل وضعیت با گذران سن تغییر می‌یابد و مطالعه ساز و کارهایی مرتبط با گذران سن، ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جنسیت و تمرینات شناختی و عملکردی بر وضعیت تعادل افراد میان‌سال است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و روش آن نیمه ‌تجربی بود. شرکت‌ کنندگان پژوهش شامل 80 فرد میان‌سال (شامل 40 مرد و 40 زن) بودند که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، انتخاب و به‌ طور تصادفی در هشت گروه دستورالعمل‌های کانون توجهی درونی و بیرونی در تکالیف فراقامتی شناختی و عملکردی (Cognitive and motor suprapostural tasks) گمارده شدند. کنترل وضعیت با سنجش وضعیت قرارگیری مرکز ثقل (Centre of gravity یا COG) با به ‌کارگیری سیستم Balance master و آزمون Modified clinical test of sensory interaction and balance (mCTSIB) ارزیابی شد.
یافته‌ها: بر اساس آزمون One-way ANOVA، مردان و زنانی که در هر دو تکلیف شناختی و عملکردی کانون توجه بیرونی اتخاذ کردند، کنترل وضعیت بهتری داشتند (002/0 = P). مردان با کانون توجه بیرونی در تکلیف فراقامتی عملکردی، بهترین کنترل وضعیت را داشتند و ضعیف‌ترین عملکرد مربوط به زنانی بود که در تکلیف شناختی کانون توجه درونی را اتخاذ کردند. به ‌طور کلی، مردان در تکالیف شناختی و عملکردی دارای کنترل وضعیت بهتری نسبت به زنان بودند (002/0 = P).
نتیجه‎گیری: اتخاذ دستورالعمل‌های تمرین عملکردی بهتر از دستورالعمل‌های شناختی برای هر دو گروه میان‌سالان زن و مرد جهت حفظ تعادل بود. با توجه به این که زنان تحت تکلیف شناختی با دستورالعمل درونی تفاوت معنی‌داری را در کنترل وضعیت نسبت به سایر گروه‌ها نشان دادند، توصیه می‌شود در شرایط پراسترس، مربیان باید به روش‌های غلبه بر استرس تمرکز کنند. این یافته‌ها، به نظر می‌رسد برای راهنمایی مربیان و درمانگران جهت طراحی مداخلات تمرینی تعادلی با مد نظر قرار دادن سن، جنس و نوع دستورالعمل توجهی، برای پیش‌گیری از افتادن و انجام تکلیف دوگانه مفید باشد.

کد مقاله 31106
تعداد بازدید 202

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397