عنوان
|
بررسی تأثیر استفاده از تبلیغات پنهان بر قصد خرید مشتریان مبتنی بر نقش تعدیل گری متغیر جمعیتشناختی جنسیت و متغیر شهرت برند |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
مینا افراسیابی - اصغر مشبکی اصفهانی - فرشته منصوری مؤید |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه راهبردهاي بازرگاني (دانشور رفتار) - دانشگاه شاهد - علمی پژوهشی سال 25 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
103-86 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کالاهای مصرفی بازاریابی تبلیغات رسانه خرید قصد خرید خرید کالا رفتار مشتریان تبلیغات پنهان شهرت برند متغیر جمعیتشناختی جنسیت جایگذاری محصول و برند
|
چکیده
|
امروزه از یکسو سازمانها، برای شناساندن و معرفی کالاها و خدمات خود و اعلام وجه تمایز آن با کالاهای مشابه، با بهکارگیری رسانههای مختلف تبلیغاتی، میکوشند پیامهای تأثیرگذاری را بهمنظور ترغیب مخاطبان به خرید ارسال کنند و از سوی دیگر، مردم روزانه با انواع تبلیغات از طریق رسانههای گوناگون در هر زمان و مکانی، روبهرو هستند؛ و این عامل سبب شده زمینههای دلزدگی و آزردگی خاطر مخاطبان را فراهم ساخته و اثربخشی تبلیغات را بهشدت تحتالشعاع قرار داده است. به همین جهت تبلیغات پنهان در بازاریابی مورد توجه روزافزون قرار گرفته است.
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر استفاده از تبلیغات پنهان بر قصد خرید مشتریان مبتنی بر نقشهای تعدیل گری متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت و شهرت برند است. جامعه آماری این تحقیق تمام مصرفکنندگان کالاهای مصرفی در شهر تهران است که از میان آنها نمونهای 384 نفری که بیننده برنامه آشپزی بهونه بودند به روش اتفاقی (تصادفی در دسترس) انتخاب شدند. همچنین بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری (SEM) در قالب نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشاندهنده آن است که استفاده از تبلیغات پنهان تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید مشتریان دارد و از میان ابعاد تبلیغات پنهان، نوع تبلیغ و درگیری ذهنی کالا، قصد خرید را تحت تأثیر قرار میدهند و رسانه تبلیغات پنهان تأثیر معناداری بر قصد خرید مشتریان ندارد. همچنین نتایج بیانگر تائید نقش تعدیل گری متغیر جمعیت شناختی جنسیت و عدم تائید نقش تعدیل گری متغیر شهرت برند در رابطه میان تبلیغات پنهان و قصد خرید مشتریان میباشد.
|