عنوان | فرایند تحول هویت اجتماعی زنان در تجربه گفتمانی نهاد دانشگاه (مورد مطالعه: زنان متأهل، شاغل و دانشجو) |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه جامعهشناسی نهادهای اجتماعی - دانشگاه مازندران - علمی پژوهشی پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 151-123 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان شاغل آموزش عالی آموزش عالی زنان هویت اجتماعی زنان زنان دانشجو زنان متأهل تحصیلات عالی هویت اجتماعی تغییرات فرهنگی تحصیلات دانشگاهی هویت زنان هویت مدرن تحصیلات عالی زنان هویت زن ایرانی دانشگاههای ایران |
چکیده |
توسعه مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت برای حضور زنان در دانشگاه و زمینه های آگاهی آنها از حقوق خود را افزایش داده است. تجربه فضای دانشگاهی، از طریق ایجاد خرده فرهنگی که در نهاد اجتماعی دانشگاه جریان دارد، با تاثیر بر ساختار فکری، هویتی و شخصیتی زنان، نقش سازنده ای در آگاهی بخشی و برساخت صورت بندی جدید از هویت زنان داشته است. تحول دیدگاهی که منجر به ایجاد هویت بازاندیشانه است؛ هویتی که دائما در خویشتن، بازنگری انتقادی دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکردهای مردمنگارانه و تکنیک نظریه زمینه ای به فرایند برساخت هویت جدید زنان با تاکید بر زنان متاهل و شاغل و دانشجو پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که پیامد تحصیلات عالی برای زنان در حین انجام وظایف سنتی و خانه داری، کسب مهارت و بینش هایی متفاوت از گذشته و نظام فکری و ارزشی نو و ترکیبی از نقشهای سنتی و جدید است که منجر به بر ساخت هویتی تلفیق شده با خصلت فردگرایی خودمدار و بازاندیش در دو ساختار اولیه و ثانویه شده است که زمینه های تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی آنها را از طریق استراتژیهای بازنگری شده فراهم مینماید. از این لحاظ دانشگاه نقش محوری در کارگزاری تغییر را دارد. |
کد مقاله | 31074 |
تعداد بازدید | 276 |
|